هدف استفاده از اسپلینت فلج مغزی چیست؟

اگر فرزند شما یا اطرافیانتان با بیماری فلج مغزی دست ‌‌پنجه نرم می کنند، با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید تا به معرفی اسپلینت فلج مغزی به جهت بهبود عملکرد بیمار بپردازیم.
گروهی از اختلالات که بر توازن، حرکت و وضعیت عضلات اثر می گذارد، فلج مغزی نام دارد. این بیماری به مغز نابالغ آسیب رسانده و علائمی نظیر اسپاسم اندام ها، رفلکس های شدید، حرکات غیر ارادی و اختلال در راه رفتن را به همراه خواهد داشت. متاسفانه درمان قطعی برای این عارضه وجود نداشته، اما با کمک روش هایی نظیر اسپلینت cp یا اسپلینت فلج مغزی، می توان به بهبود برخی از عوارض این بیماری کمک نمود. در این مطلب علاوه بر شرح علل ایجاد فلج مغزی، روش های درمان آن را نیز شرح خواهیم داد.

[lwptoc title=”در ادامه خواهید خواند..” hideItems=”1″]

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

فلج مغزی چیست؟

فلج مغزی یا cerebral palsy یک اختلال حرکتی پیشرونده بوده که سبب تحت تاثیر قرار دادن تون عضلانی و وضعیت بدن می شود. از جمله دلایل ایجاد این اختلال می توان به وارد شدن آسیب به مغز در مرحله تکامل و ناهنجاری های مادرزادی دانست. به جهت درمان و بهبود علائم این بیماری روش هایی نظیر گفتار درمانی، دارو درمانی، فیزیوتراپی و استفاده از اسپلینت فلج مغزی به کار گرفته می شود که در ادامه به طور کامل به شرح این موارد خواهیم پرداخت.
https://giveyoulead.com/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%86-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%84%D8%AC-%D9%85%D8%BA%D8%B2%DB%8C/

علل ایجاد فلج مغزی 

آسیب به مغز و ابتلا به فلج مغزی نسبت به زمان ایجاد آن ها در دسته بندی زیر قرار می گیرند:

دلیل فلج فلج مغزی پیش از تولد

جهش های ژنتیکی از شایع ترین دلایلی است که سبب اختلال در رشد و تکامل مغز در زمان جنینی می شود. این امر منجر به متولد شدن نوزاد با فلج مغزی می شود. از دیگر موارد ایجاد فلج مغزی در دوران جنینی ابتلای مادر به عفونت های ویروسی در زمان بارداری را می توان نام برد.

دلیل فلج مغزی حین تولد 

مشکلات و آسیب رسیدن به نوزاد در حین تولد، می تواند منجر به فلج مغزی شود. به طور مثال عدم اکسیژن رسانی کافی به نوزاد در بروز این عارضه دخیل می باشد. از دیگر علل فلج مغزی حین تولد، می توان به خونریزی مغزی یا سکته مغزی در نوزاد، متولد شدن نوزاد از پا به جای سر، نارس بودن نوزاد، وزن خیلی پایین و چند قلویی اشاره کرد. پایین بودن نمره آپگار نیز از دیگر عواملی است که کودک را در معرض خطر ابتلا به فلج مغزی قرار می دهد.

دلیل فلج مغزی پس از تولد 

از آن جایی که مغز پس از تولد آسیب پذیر می باشد، باید از نوزاد در برابر ضربه و آسیب محافظت کرد، زیرا در صورت وارد آمدن ضربه به مغز احتمال فلج مغزی وجود دارد. همچنین اختلال در رشد کودک خود را جدی بگیرید و در این صورت سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

فلج مغزی چه علائمی را به همراه دارد؟

اسپلینت فلج مغزی
علائم فلج مغزی در هر فرد متفاوت بوده و در برخی از افراد کل بدن درگیر شدهT اما در برخی دیگر تنها بخش از بدن دچار اختلال می شود. به طور کلی از علائم این بیماری می توان به اختلال در حرکت، گفتار و غذا خوردن اشاره کرد. سایر علائم فلج مغزی عبارتند از:
  • مشکلات حرکتی و عدم هماهنگی اعضای بدن
  • اسپاسم ماهیچه ها و رفلکس های شدید
  • تغییرات در تناژ عضلات
  • عدم  تعادل و هماهنگی میان عضلات
  • حرکات غیر ارادی یا رعشه
  • حرکات پبچشی و آهسته
  • اختلالات راه رفتن نظیر راه رفتن خمیده، راه رفتن نا متقارن و…
  • مشکل در بستن لباس یا جابه جا کردن ظروف
  • تاخیر در رشد گفتار و اختلال در صحبت کردن
  • اختلال در بلع و غذا خوردن
  • ناتوانی های ذهنی
  • به تاخیر افتادن رشد
در فلج مغزی احتمال برخی مشکلات عصبی نظیر صرع، حرکات غیر ارادی چشم، احساسات غیر طبیعی در درد و لمس، بی اختیاری ادرار و … وجود دارد.

انواع فلج مغزی

نسبت به میزان آسیب مغزی بیمار، می‌توان فلج مغزی را در انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. البته توجه به این نکته ضروری است که تقسیم نوع فلج مغزی بدن از ۲ سالگی انجام می شود. انواع فلج مغزی عبارتند از:
  • فلج مغزی اسپاستیک
  • فلج مغزی کوادری پلژی
  • فلج مغزی آتتوئید
  • فلج مغزی آتاکسیک
  • فلج مغزی مخلوط

فلج مغزی اسپاستیک

فلج اسپاستیک شایع ترین نوع فلج مغزی محسوب می شود که افراد مبتلا به این نوع فلج مغزی به دلیل وجود ضایعه در قشر سر، سفت شدن عضلات را به همراه دارند. نسبت به شدت عارضه، فلج اسپاستیک نیز در دسته های زیر قرار می گیرند:
  • فلج مغزی اسپاستیک دیپلژیا
  • فلج مغزی همی بلژی اسیاستیک

فلج مغزی کوادری بلژی

شدید ترین نوع فلج مغزی کوادری بلژی نام دارد که سبب عدم توانایی در کنترل و هماهنگی عضلات دست و پاها می شود. کودکان مبتلا به این نوع فلج مغزی  در معرض خطر ناهنجاری های ستون فقرات، اختلالات عضلانی، تشنج، اختلالات گفتاری و تغذیه و مشکلات شناختی قرار دارند.

فلج مغزی آتتوئید

فلج مغزی دیسکنتیک یا آتتوئید منجر به ایجاد حرکات غیر طبیعی در بازو، دست ها و پاها شده و سبب دشواری در هماهنگی بدن و کنترل حرکات خواهد شد. کودکان دچار این نوع فلج مغزی ممکن است حرکات سریع و تند یا کند و خشن انجام دهند. مشکل در کنترل حرکات صورت و زبان سبب اختلالاتی گفتاری در این بیماران خواهد شد.

فلج مغزی آتاکسیک

این نوع فلج مغزی بسیار کمتر از سایر انواع فلج های مغزی بوده و  افراد دچار این نوع فلج مغزی، دچار آسیب در ناحیه مخچه می باشند .افراد درگیر شده با این عارضه به عدم تعادل و ناپایداری در راه رفتن دچار خواهند شد. همچنین انجام کارهای که نیاز به دقت بالا دارد برای این افراد مشکل می باشد.

فلج مغزی مخلوط

این نوع فلج مغزی ترکیبی از فلج آتتوئید و فلج اسپاستیک می باشد. افراد مبتلا به فلج مغزی مخلوط دارای حرکات غیر ارادی می باشند، اما به دلیل سفت بودن برخی عضلات و شل بودن برخی دیگر، فلج را به طور کامل تجربه نخواهند کرد.

راه های تشخیص فلج مغزی 

پیش از هر چیز به جهت تشخیص فلج مغزی نیاز به بررسی بالینی و پرسیدن سوالاتی در رابطه با بیماری ها و عفونت کودک می باشد. همچنین پزشک در رابطه با هر گونه آسیب و صدمه وارد شده به سر کودک پرس ‌و جو می کند. نهایتا جهت تشخیص دقیق این بیماری، انجام موارد زیر ضروری می باشد:
  • آزمایش ژنتیک 
  • آزمایش خون
  • سی تی اسکن
  • ام آر آی 
  • الکتروانسفالوگرام

روش های درمان فلج مغزی 

به جهت حمایت حرکتی از بیمار دچار فلج مغزی و تقویت عضلات آن ها درمان های مختلفی به کار گرفته می شود که در زیر به شرح برخی از آن ها پرداخته ایم:

دارو درمانی 

دارو درمانی را نمی توان یک درمان قطعی برای فلج مغزی دانست، زیرا داروها تنها به کاهش برخی از عوارض کمک می کنند. در داروهای تجویز شده برای درمان فلج مغزی، سم بوتولینوم به جهت شل شدن عضلات وجود دارد. از دیگر داروهای توصیه شده برای این دسته از بیماران، می توان داروهای آرام بخش و داروهای ضد تشنج در مواردی که بیمار مبتلا به صرع می باشد اشاره نمود.

جراحی 

درمان فلج مغزی با جراحی، روشی معمول نبوده اما نسبت به نوع و میزان انقباض، می توان عمل جراحی را انجام داد. در واقع با کمک جراحی می توان به افزایش میزان انعطاف پذیری بیمار و کنترل بیشتر بیمار بر روی حرکات کمک کرد.

فیزیوتراپی 

درمان های حمایتی را می توان به عنوان مهم ترین درمان های این بیماری نام برد که در طی انجام آن ها با کاهش نا هنجاری ها و میزان انقباضات مواجه خواهید شد. هدف فیزیوتراپیست در انتخاب تمرین ها، افزایش دامنه حرکتی می باشد. شایان به ذکر است که استفاده از اسپلینت فلج مغزی در کنار فیزیوتراپی، سبب افزایش عملکردهای بیمار خواهد شد.

اسپلینت فلج مغزی 

یکی از ابزارهای ارتوپدی که در بیماری فلج مغزی می توان آن را به کار گرفت، اسپلینت فلج مغزی یا اسپلینت cp می باشد که طبق تحقیقات انجام شده، سبب بهبود عملکرد دست و افزایش دامنه حرکتی شست و افزایش روند بهبودی این بیماران می شود.

کار درمانی

بخش دیگری از فعالیت های حمایتی که افزایش دامنه حرکات بیمار را به همراه دارد، کاردرمانی می باشد. در طی این روش به بیمار مهارت هایی آموخته می شود تا فرد به کمک آن ها تا حدودی استقلال در امور را بیابند.

 

تهیه اسپلینت فلج مغزی 

اسپلینت های فلج مغزی را می توان از کلینیک های معتبر ارتوپدی فنی تهیه نمود. یکی از بهترین کلینیک هایی که اقدام به ساخت اسپلینت های cp با کیفیت بسیار بالا می کند، کلینیک کاویان طب می باشد. بنابراین در صورتی که پزشک اسپلینت cp را برای فرزند شما تجویز کند، می توانید بهترین اسپلینت را از این کلینیک تهیه نمایید.

نتیجه نهایی 

فلج مغزی از اختلالاتی است که بر حرکت، توازن و وضعیت عضلات اثر گذاشته و سبب اختلال در گفتار، بلع و راه رفتن می شود. نسبت به شدت این بیماری، می توان آن را در دسته بندی های متفاوتی قرار داد. همچنین روش های درمانی به کار گرفته شده برای این بیماری نسبت به نوع و شدت متفاوت می باشد. یکی از روش های درمانی که در کنار فیزیوتراپی و کاردرمانی به بهبود عوارض ناشی از این بیماری کمک می کند، اسپلینت فلج مغزی نام دارد که جهت تهیه آن می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه کنید.

Leave a Comment