اسکن کف پا کودکان 

انجام اسکن کف پا کودکان چه ضرورتی دارد؟ هزینه اسکن کف پا در کودکان چقدر است؟ جهت دستیابی به پاسخ پرسش های ذکر شده، مطالعه این مطلب را از دست ندهید. 

شاید تا پیش از این که پزشک انجام اسکن کف پا را برای کودکتان تجویز کرده باشد، تصور می کردید که این تست ارزیابی پا تنها برای بزرگسالان به کار گرفته می شده، اما این گونه نبوده و در این مطلب قصد دارید به شرح مزایا و الزام اسکن کف پا برای کودکان بپردازیم.

مجموعه تخصصی اسکن کف پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. جهت ردیابی مشکلات ارتوپدی، گزینش بهترین راه درمان، اسکن کف پا و سفارش و ساخت انواع کفی طبی با ما در ارتباط باشید.

اسکن کف پا برای ساخت کفی طبی

هدف از انجام اسکن کف پا در کودکان چیست؟

پاها در بدن نقش ستون را ایفا می کنند و ‌متحمل وزن بسیاری هستند. از آن جایی که پاها در تماس با زمین قرار دارند، بیشتر از سایر اعضای بدن در معرض آسیب دیدگی قرار دارند. بنابراین به کودکانی که بدون هیچ دلیلی دچار درد در کف پا شده اند، کودکانی با پای صاف و خارپاشنه، جهت تشخیص علت دقیق ناهنجاری و درد پا، اسکن کف پا توصیه می شود. در ادامه به شرح هر یک از این موارد خواهیم پرداخت: 

[custom_shortcode id=”1852″]

صافی کف پا در کودکان 

یکی از نکاتی که توجه بسیاری از والدین را به هنگام قدم برداشتن کودکان به خود جلب کرده است، صافی کف پا می باشد که معمولا با گذشت زمان بهبود می یابد، اما در صورتی که کودک مشکوک به عارضه کف پای صاف باشد،  انجام اسکن کف پا در تشخیص دقیق این عارضه کمک شایانی خواهد کرد. 

[custom_shortcode id=”2130″]

خارپاشنه در کودکان 

از دیگر مواردی که جهت تشخیص دقیق آن پزشک گاها اسکن کف پا را تجویز می کند، عارضه خار پاشنه در کودک می باشد. فعالیت های بیش از حد نظیر دویدن یا پریدن در طی روز، اضافه وزن زیاد و پوشیدن کفش های نامناسب از جمله عللی است که منجر به خارپاشنه در کودک خواهد شد. به کمک اسکن کف پا، می توان کفش و کفی های طبی را برای این دسته از کودکان طراحی و تولید نمود.

درد کف پا در کودکان

از آن جایی که کودکان روزانه فعالیت بدنی بسیاری دارند، درد در ناحیه مچ و کف پای این افراد شایع می باشد. عللی نظیر کشش، شکستگی یا پیچ خوردگی در پا، می توانند در بیماری کلاپ فوت، صافی کف پا و … دخیل باشند که به کمک اسکن کف پا در کودکان، این عارضه ها قابل تشخیص خواهند بود. 

دیابت در کودکان 

بیماری دیابت در کودک عوارضی از قبیل آسیب دیدگی سیستم قلبی، عروقی، بیماری های چشمی، آسیب دیدگی کلیه ها، آسیب عصبی یا نوروپاتی و خشکی پوست را به همراه خواهد داشت. آسیب عصبی در پی این بیماری عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت که به جهت پیشگیری از آن ها، انجام اسکن کف پا توصیه می شود. 

[custom_shortcode id=”1994″]

اسکن کف پا در کودکان چه چیزی را نشان می دهد؟ 

آن دسته از بیماری های پا که به کمک معاینات فیزیکی قابل رویت و تشخیص نمی باشد، با اسکن کف پا به طور واضح نمایان می شود. این موارد عبارتند از: 

میزان فشار وارده به کف پا 

به جهت ارزیابی نیروی وارد شده از طریق بدن به پا در طی ورزش یا به هنگام راه رفتن، فشار کف پا از طریق اسکنرهای پا ارزیابی و اندازه گیری می شود. این داده کمک شایانی به اقدامات درمانی جهت برطرف نمودن عارضه ایجاد شده در پا خواهد کرد. 

الگوی راه رفتن و عملکرد پا

از دیگر داده های حاصل از اسکن کف پا، الگوی راه رفتن و عملکرد پا می باشد که به کمک آن می توان اقدام به طراحی و ساخت ارتزهای کمک حرکتی یا کفش و کفی طبی نمود. 

میزان قوس کف پا 

به طور کلی قوس کف پا را می توان به سه دسته قوس کوتاه، قوس بلند و قوس نرمال تقسیم نمود که اسکن کف پا کمک شایانی در بررسی آناتومی پا و مدیریت مشکلات پا خواهد کرد. داده های حاصل از اسکن کف پا نقش مهمی را در ساخت کفی های طبی بر مبنای قوس پای فرد ایفا می کنند. از دیگر مواردی که اسکن کف پا به طور واضحی به شرح آن ها می پردازد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تعادل بین اندام تحتانی و پا 
  • اثر بخشی ارتزها
  • زاویه های راه رفتن 
  • اندازه گیری میزان قدم و سرعت 
  • بررسی بخش هایی از پا به صورت جداگانه 

[custom_shortcode id=”4068″]

اسکن داینامیک کف پا کودکان چیست؟ 

اسکن کف پا انواع مختلفی را شامل می شود که هر یک از آن ها کاربردهای متفاوتی دارند. اسکن داینامیک کف پا، نوعی اسکن فشاری می باشد که اطلاعاتی از قبیل نحوه راه رفتن بیمار، میزان فشار وارده به پا و … ارائه می دهد. بنابراین در صورت مواجه شدن با ناهنجاری در پای کودکان با صلاحدید پزشک، اسکن کف پا داینامیک را در مراکز معتبر ارتوپدی انجام دهید. 

نحوه انجام اسکن کف پا 

جهت انجام اسکن کف پا کودکان، در وهله اول باید به کلینیک ارتوپدی مراجعه نمایید. سپس متخصص مربوطه پس از قرار دادن پای شما بر روی دستگاه پلانتار اسکنر، از کودک می خواهد که به طور ثابت روی اسکنر بایستد تا به کمک تکنولوژی سه بعدی، تصاویری دقیق از کف پا تهیه شود. در نهایت از تصاویر به دست آمده از اسکنر، می توان کفی طبی متناسب با شرایط پای بیمار را تهیه نمود. 

اسکن کف پا قبل از ساخت کفی طبی در کودکان

همان طور که می دانید، مشکل و ناهنجاری در پا با تحت تاثیر قرار دادن سیستم حرکتی شما سبب اختلال در روند زندگی خواهد شد. امروزه به کمک اسکن کف پا در کودکان، کفی های سفارشی ساخته می شوند که روشی علمی و پیشرفته جهت کنترل مشکلات پا و حمایت از قوس کف پا می باشد. پس از انجام اسکن سه بعدی، داده های حاصل از آن جهت ساخت ارتز یا کفی به آزمایشگاه ارسال می شود و کفی یا ارتز بسیار دقیق و متناسب با پای کودک ساخته خواهد شد. 

[custom_shortcode id=”3961″]

تفاوت کفی طبی سفارشی با کفی های آماده در چیست؟

اگر پزشک پس از انجام معاینات، کفی طبی را برای کودکتان تجویز کرده است و در انتخاب میان کفی های طبی آماده و سفارشی دچار تردید هستید، باید بدانید که کفی طبی سفارشی بر اساس تصاویر حاصل از اسکن کف پا، بسیار دقیق و متناسب با ناهنجاری پای کودک می باشد و کمک شایانی به بهبود روند بیماری کودک خواهد کرد. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که کفی طبی سفارشی هزینه بیشتری را نسبت به کفی طبی آماده در بر می گیرد. 

اسکن کف پا

اسکنر سه بعدی پا چه مزایا و معایبی دارد؟ 

اکنون که با اسکن کف پا در کودکان و هدف از انجام آن آشنا شدید، قصد داریم به شرح مزایا و معایب اسکنر سه بعدی بپردازیم تا در صورت نیاز از اطلاعات لازم در این زمینه برخوردار باشید.

مزیت اسکن سه بعدی پا 

از جمله مزایای اسکن سه بعدی پا، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کمک به اندازه گیری پا با دقت بالا
  • ارائه تصاویر سه بعدی پا 
  • تشخیص نوع قوس کف پا 
  • انجام اسکن کف پا در موقعیت هایی از قبیل وزن کامل، نیمه وزنی و غیر تحمل کننده وزن 

معایب اسکن سه بعدی پا 

معایب اسکن سه بعدی پا عبارتند از: 

  • عدم تشخیص مشکلات ساختاری پا 
  • هزینه زیاد 
  • عدم پوشش تست پویا 

بهترین روش تشخیص ناهنجاری های پا در کودکان 

قطعا تا به این جای متن متوجه شده اید که یکی از بهترین انتخاب ها به جهت ارزیابی وضعیت پای کودکان و تشخیص ناهنجاری های پای آن ها، اسکنرهای کف پا می باشد. به کمک این دستگاه ساختار پای بیمار به طور دقیق ارزیابی می شود و در نهایت پزشک بهترین روش درمان را ارائه خواهد داد. 

اسکن کف پا در کودکان

هزینه اسکن کف پا در کودکان چقدر است؟ 

از آن جایی که پارامترهای متعددی در تعیین قیمت اسکن کف پا در کودکان دخیل هستند، نمی توان قیمت مشخصی را تعیین کرد. در زیر به شرح برخی از این موارد پرداخته ایم: 

[custom_shortcode id=”1925″]

نوع دستگاه اسکن 

نسبت به نوع دستگاه اسکن و پیشرفته بودن آن، قیمت اسکن کف پا تعیین می گردد. قطعا هر چه اسکن مدرن تر و پیشرفته تر باشد، بیمار ملزم به پرداخت هزینه بیشتری خواهد بود. 

کلینیک ارتوپدی 

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت اسکن کف پا، کلینیک انتخابی بیمار می باشد. نسبت به اعتبار کلینیک، تجهیزات و تبحر متخصصین، هزینه ها متغییر خواهد بود. 

بهترین اسکن کف پا در کودکان 

اگر کودک شما به هنگام راه رفتن یا دویدن از درد در ناحیه پا رنج می برد یا به دلیل درد پا قادر به بازی و تحرک نمی باشد، انجام اسکن کف پا را به شما توصیه می کنیم.

یکی از کلینیک های فعال و معتبر در این زمینه، کلینیک کاویان طب می باشد که می توانید بدون هیچ تردیدی و با آسودگی خیال کودک خود را جهت انجام اسکن به متخصصین متبحر این مجموعه بسپارید. 

[custom_shortcode id=”4012″]

نتیجه نهایی

هدف از نگارش این مطلب رفع تردیدهای شما عزیزان جهت انجام اسکن کف پا در کودکان و آشنایی با مزایا و معایب، هزینه و … اسکن کف پا در کودکان بوده که امیدواریم با خواندن این مطلب قدمی در افزایش آگاهی و اطلاعات شما برداشته باشیم. در صورتی که با هر گونه پرسش در این زمینه مواجه شده اید، با شماره 91008881-021 تماس بگیرید. کارشناسان کلینیک کاویان طب همواره به پرسش های شما پاسخ خواهند داد.  

 

[custom_shortcode id=”4071″]

Leave a Comment