نحوه تشخیص مشکل پا از ساییده شدن کفش

آیا می دانستید که ساییدگی کفش در هر بخش پا می تواند اطلاعاتی را در رابطه با مشکلات پا به شما بدهد؟ در این مطلب از کاویان طب به شرح مشکلات کف پا متناسب با ساییدگی کف کفش خواهیم پرداخت.
انتخاب کفش مناسب بر سلامت کل بدن تاثیر گذاشته و استفاده از کفش های غیر استاندارد سلامت پاها، کمر، زانو و حتی گردن را نیز به خطر خواهد انداخت. بنابراین در انتخاب کفش دقت بالایی به خرج دهید و کفش هایی با پشتیبانی از قوس کف پا را تهیه نمایید. گاهی اوقات کفش های شما در یک ناحیه کج یا ساییده می شوند که باید این مسئله را امری جدی طلقی کرد، زیرا ممکن است نشان دهنده یک عارضه در پای شما باشد. در ادامه به شرح نحوه تشخیص مشکل پا از ساییده شدن کفش خواهیم پرداخت.
[lwptoc title=”در ادامه خواهید خواند..” hideItems=”1″]

مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

سایش کفش

سایش کفش و مشکلات احتمالی ناشی از آن

آیا شما نیز با این مشکل مواجه شده اید که که در همه کفش هایتان یک بخش از کفش بیشتر از سایر نقاط دچار ساییدگی شده است؟ پس این مطلب را با دقت مطالعه نمایید و از دلیل این مشکل مطلع شوید.

سایش در مرکز جلو‌ کفش 

در صورتی که متوجه ساییده شدن بیش از حد سینه تحت پد پا در کفش خود شده اید، باید بدانید که تاندون آشیل متحمل فشار زیادی می باشد. عواملی نظیر انتخاب کفش نادرست، نقض تکنولوژی در کفش و عملکرد ورزشی آن، می تواند منجر به این ساییدگی در کفش شود. این نوع سایش در کفش را جدی بگیرید، زیرا در صورت اضافه بار مفاصل، احتمال التهاب و درد تاندون آشیل (تاندونیت آشیل) وجود دارد. از علل خطر ساز تاندونیت آشیل، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • عوامل بیرونی: از جمله عوامل ایجاد کننده تاندونیت آشیل، می توان به افزایش ناگهانی شدت و مدت ورزش، ناهموار بودن یا بیش از حد سفت بودن محل دویدن و کفش نا مناسب اشاره نمود.
  • عوامل درونی: قوس بیش از حد کف پا یا کف پای صاف، کوتاهی عضلات پشت ساق پا، افزایش سن و چاقی نیز احتمال افزایش تاندونیت آشیل را افزایش می دهند.

https://giveyoulead.com/%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%DA%A9%D9%81%D8%B4-%D8%B7%D8%A8%DB%8C/

سایش در محل مفصل اتصال انگشتان پا 

اگر ساییدگی در محل مفصل اتصال انگشتان به پا باشد، نشان دهنده استفاده بیش از حد از کفش های پاشنه بلند می باشد. همان طور که می دانید پوشیدن کفش های پاشنه بلند و غیر استاندارد، پاها را تحت فشار قرار داده و منجر به استئوآرتریت خواهد شد. استئوآرتریت که نوعی بیماری پیشرونده مفصلی می باشد، تورم، درد و محدودیت حرکت در مفاصل را به همراه خواهد داشت.
در صورت عدم درمان و پیشرفت این بیماری، استخوان ها نیز آسیب خواهند دید. از دیگر عوارض پوشیدن کفش های پاشنه بلند، می توان به ایجاد واریس، انقباض عضلات، ایجاد تومور، آسیب عضلانی، التهاب انگشت شست، مشکلات زانو، کجی انگشتان پا و بدن خمیده اشاره نمود. طبق توصیه ارتوپدها، مناسب ترین و راحت ترین کفش ها، دارای پاشنه ۲/۵ تا ۴ سانتی متری می باشند و جهت پیشگیری از عوارض ذکر شده نباید کفشی با پاشنه بیش از ۷ سانتی را استفاده نمود.

سایش در لبه داخلی کفش

ساییدگی در این ناحیه از کفش، نشان دهنده این است که شما در حین پیاده روی پاهای خود را روی زمین می کشید و گام های کوتاه بر می دارید، در حالی که خودتان متوجه این گونه حرکت در طول پیاده روی نمی شوید. در صورت مواجه شدن با این عارضه حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید، زیرا بی توجهی و عدم اصلاح نحوه راه رفتن این عمل را تشدید کرده و brachy basia که همان کشیدن پاها روی زمین و گام کوتاه است را ایجاد خواهد کرد. در بیماران پاراپلژی نیز این عارضه دیده می شود.

سایش در لبه بیرونی کفش

اگر سایش بیش از حد در لبه بیرونی کفش ایجاد شود، حتما آن را جدی بگیرید، زیرا ممکن است نشان دهنده ناهنجاری های قوس پا و در صورت پیشرفت بیماری Clubfoot باشد. در صورتی که کفش شما به دلیل قوس بیش از حد کف پا، دچار سایش شده باشد، باید حتما آن را درمان نمود. عدم درمان این عارضه مسلما مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. پوشیدن کفش های مناسب، استفاده از کفی های طبی، تهیه بریس و ورزش به درمان و پیشگیری از توسعه آن کمک خواهند کرد.

سایش در لبه داخلی و خارجی کفش 

اگر کفش شما هم در لبه داخلی و هم لبه خارجی دچار ساییدگی می شود، نشان از پرونیشن بیش از حد پا می باشد. هنگام پیاده روی و راه رفتن، وزن بدن بیشتر به سمت داخل پا توزیع شده که چرخش پا به سمت خارج را به همراه خواهد داشت و پرونیشن نامیده می شود. اگر این پرونیشن بیش از حد باشد، منجر به صافی کف پا نیز خواهد شد. از دیگر عوارض over pronation، می توان به خارپاشنه، التهاب نیام کف پا، انحراف انگشتان پا، التهاب تاندون های پشت ساق پا و استئوکندروزیس اشاره نمود.

سایش در محل مفصل انگشت شست پا 

اگر کفش هایی با نوک تیز و باریک می پوشید، به احتمال زیاد در سمت مفصل انگشت شست پا با ساییدگی مواجه خواهید شد. این امر موجب تمایل انگشتان به سمت یکدیگر، تغییر شکل کل پا و حتی ستون فقرات می شود. همچنین پوشیدن این کفش ها عوارضی نظیر بونیون یا انحراف شست پا، مشکلات در ناخن پا، انگشت چکشی، میخچه و پینه و در موارد شدیدتر جا به جایی مهره ها و در پی آن درد در سر و قلب را ایجاد کنند.

https://giveyoulead.com/%DA%A9%D9%81%D8%B4-%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%DA%86%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%87/

سایش بین انگشتان

مشاهده ساییدگی بین مفصل انگشتان، نشان دهنده تغییر شکل انگشتان می باشد که در پی استفاده از کفش های تنگ و باریک ایجاد شده است. همان طور که پیش از این ذکر شد، کفش های نوک تیز و باریک، عوارض بسیاری را به همراه خواهند داشت. بنابراین در انتخاب کفش. مناسب دقت کنید و حتی از خرید کفش های کتانی یا چکمه هایی با نوک تیز و باریک خودداری نمایید.

سایش در سمت چپ کفش

ساییدگی کفش تنها در سمت چپ نشانی از صافی کف پا می باشد. این عارضه که flat feet نیز نامیده می شود، علائمی نظیر خستگی پا، دشواری در هنگام ایستادن روی شست و درد کمر را در پی خواهد داشت. از علل ایجاد این بیماری می توان به ناهنجاری های مادرزادی، پاره شدن تاندون های کف پا، در رفتگی یا شکستگی استخوان های پا یا بیماریی نظیر آرتریت روماتوئید اشاره نمود.
درست است که تمامی کفش ها با گذشت زمان ساییده و فرسوده خواهند شد، اما محل ساییدگی کفش در تشخیص مشکل پا از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در صورت مشاهده سایش کفش در هر یک از نواحی گفته شده، آن را جدی بگیرید و جهت درمان بیماری پای خود اقدام نمایید.
تشخیص مشکل پا

چگونگی تشخیص آرتریت از روی تغییر شکل کفش

اکنون که با انواع سایش کفش و دلیل ایجاد آن آشنا شده اید، قصد داریم بیشتر به شرح نحوه تشخیص آرتریت از روی تغییر شکل کفش بپردازیم. همان طور که گفته شد، تغییر شکل و فرم در نقاط خاصی از کفش، نشان دهنده مشکلاتی در پای بیمار می باشد. در ادامه به شرح شایع ترین تغییرات کفش که نشان دهنده آرتریت و التهاب مفاصل در پا می باشند پرداخته ایم:

فرسودگی و سایش در قسمت بیرونی پاشنه کفش 

به طور معمول در هنگام راه رفتن صحیح، مرکز پاشنه کفش دچار فرسودگی خواهد شد، اما اگر سایش کفش در محل بیرونی پاشنه باشد (حالتی که به آن سوپینیشن گفته می شود) نشان از بلندتر از حد معمول بودن قوس کف پا می باشد که در این صورت در هنگام راه رفتن  و گام برداشتن، بخش میانی کف پا به اندازه کافی باز نشده و منجر به افتادن وزن بدن روی لبه بیرونی پاشنه پا می شود. در این شرایط پا توانایی جذب ضربه را نداشته و در نتیجه بر روی سطوح ناهموار دچار بی ثباتی خواهد شد. افراد دچار این عارضه بیشتر از سایر افراد مستعد صدمه دیدن و پیچ خوردگی زانو خواهند بود. این گونه افراد به دلیل عدم تعادل وزن بر روی زانوها، دچار التهاب زودرس مفاصل خواهند شد.

سایش داخلی پاشنه کفش 

سایش در لبه داخلی پاشنه کفش در فرد دچار عارضه پرونیشن، موجب ایجاد پای صاف یا ضربدری خواهد شد که به دلیل نحوه راه رفتن،سفت شدن ماهیچه ساق پا را به همراه خواهد شد. در پی این عارضه فرد با درد در ناحیه کمر و خستگی زود هنگام در طی پیاده روی مواجه می شود.

سایش کفش در قسمت گردی انگشت شست پا 

در حالت سوم کفش در قسمت گردی انگشت شست پا ساییده خواهد شد که در این حالت نقص پا اسبی به فرد اطلاق می شود و حرکت زانوها را با محدودیت مواجه می کند. علت این عارضه را می توان سفت شدن تاندون آشیل دانست.

پاره شدن کفش در قسمت انگشت کوچک یا شست پاها

در صورتی که کفش در ناحیه گفته شده دچار سایش و پارگی شود، نشان دهنده برخورداری فرد از پاهای پهن بوده و کفش استفاده شده توسط فرد تنگ می باشد. پوشیدن کفش هایی با پنجه تنگ و پاشنه بلند نیز منجر به ایجاد این فرسودگی خواهد شد. وارد آمدن فشار روی قسمت جلویی پا، موجب بی ثباتی مفاصل و نهایتا قوز پشت پا می شود.

فرسودگی کفش در پاشنه پا

پوشیدن کفش هایی با سایز بزرگ تر از پا موجب تاول در پاشنه شده و بیماری درد ساق پا یا شین اسپلینت را ایجاد خواهد کرد.
تمامی موارد گفته شده، خطر بروز التهاب مفاصل و آرتریت را افزایش می دهند. جهت پیشگیری از بسیاری از بیماری های پا، باید از کفش و کفی های طبی استفاده نمود، در صورتی که قصد کفش های طبی با کیفیت بالا را دارید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نموده و کفش مورد نیاز خود را متناسب با پای خود سفارش دهید. در این کلینیک کفش و کفی های طبی متناسب با فرم پا، قوس کف پا و بیماری های موجود در پا طراحی و تولید می شود.

https://giveyoulead.com/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D9%81%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%AF%D9%86/

نتیجه نهایی 

انتخاب کفش مناسب بر سلامت کلی بدن شما اثر خواهد گذاشت. همچنین با کمک فرسودگی و سایش کفش در نقاط مختلف آن، می توان به تشخیص مشکل پا پرداخت. در این مقاله به شرح فرسایش کفش در بخش های مختلف پرداختیم تا با کمک آن ها، مشکل موجود در پای خود را تشخیص داده و سریعا به درمان آن بپردازید، زیرا عدم درمان به موقع بیماری های پا، عوارض بسیاری را به همراه خواهند داشت. در صورتی که قصد تهیه کفش های طبی جهت درمان مشکلات پا را دارید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه کرده و کفش مورد نیاز خود را با بالاترین کیفیت تهیه نمایید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

Leave a Comment