علت سندرم تونل کارپال چیست و روش های درمان آن

اگر به سندرم تونل کارپال یا سی تی اس مبتلا شده اید و به دنبال روش های درمان این عارضه می گردید، این مطلب از کاویان طب را از دست ندهید.
فشردگی عصب میانی دست، سندرم تونل کارپال نامیده می شود که ممکن است عوارضی نظیر ضعف، بی حسی و احساس گز گز در دست را به همراه داشته باشد. با ما در این مطلب همراه باشید تا به طور کامل به شرح این بیماری بپردازیم.
[lwptoc title=”در ادامه خواهید خواند..” hideItems=”1″]

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

مچ بند طبی برای سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال چیست؟ 

هشت استخوان کوچک به نام استخوان های کارپال در مچ دست وجود دارند که میان این استخوان ها و رباط رتیناکولوم فضای به نام تونل کارپال قرار داد. عصب های اصلی دست (عصب میانی) که سبب ایجاد احساس برای انگشت اشاره، میانی و شست می شود، از این تونل عبور می کند. همچنین این عصب به کنترل حرکت عضلات کوچک در پایه انگشت شست کمک می کند. سندرم تونل کارپال یا CTS از شایع ترین انواع نوروپاتی بوده که دلیل ایجاد آن، گیر افتادن عصب میانی در داخل تونل کارپال و فشردگی آن می باشد.

https://giveyoulead.com/%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D8%AA%D9%84-%D8%AF%D8%B3%D8%AA/

چه افرادی بیشتر در معرض خطر سندرم تونل کارپال هستند؟ 

به طور کلی افراد ذکر شده در زیر بیشتر در معرض خطر سندرم تونل کارپال می باشند:
  • خانم های خانه دار میانسال (خانم های ۴۰ تا ۶۰ ساله)
  • افرادی که روزانه ساعت های زیادی را به کار با کامپیوتر می پردازند.
  • تصویر گران و کارگردان ها
  • نجاران، قصاب ها و مکانیک های خودرو
  • رانندگان ماشین سنگین و قایق رانان

https://giveyoulead.com/%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B3%D8%AA/

دلایل ایجاد سندرم تونل کارپال

معمولا دلیل اصلی ایجاد این بیماری مشخص نبوده، اما در اکثر مواقع ایجاد مشکل در تونل کارپال به دلیل تغییرات نا چیز در تاندون ها یا ساختارهای موجود در تونل کارپال می باشد. افزایش فشار به تونل کارپال، عملکرد رگ های خونی را تحت تاثیر قرار داده و سبب کاهش خون رسانی به عصب میانی خواهد شد. در پی این شرایط علائم بیماری سندرم تونل کارپال ایجاد می شود. شایع ترین علل ایجاد سندرم تونل کارپال عبارتند از:
  • در رفتگی، شکستگی و ضربه به مچ دست
  • استئوفیت های استخوان های مچ
  • آرتروز، تومور و کیست
  • حرکات مکرر و تکراری آسیب رسان به مچ و انگشتان
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض وسایلی با لرزش زیاد
  • عملکرد بد تیروئید 
  • بیماری دیابت
  • روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید
  • تجمع آب در بدن در زمان یائسگی و بارداری
  • داشتن فشار خون بالا 

https://giveyoulead.com/%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B3-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%88%D8%B2-%D8%AF%D8%B3%D8%AA/

علائم و نشانه های سندرم کارپال

افراد دچار سندرم کارپال ممکن است با برخی از علائم زیر مواجه شوند:
  • سوزن سوزن شدن، بی حسی و درد در انگشتان دست
  • احساس وارد شدن شوک به انگشتان
  • سوزن سوزن شدن و احساس درد در ساعد تا شانه
  • ضعف در دست و دشواری در انجام کارهای ظریف نظیر بستن دکمه های لباس
  • از دست دادن حس عمقی و ناتوانی در نگه داشتن اشیا
معمولا علائم ذکر شده در سندرم تونل کارپال بدون وارد شدن آسیب خاص به مچ و به تدریج آغاز می گردد. در ابتلا این علائم متناوب بوده، اما به مرور افزایش یافته و در طولانی مدت ادامه می یابد. به دلیل این که در زمان خواب افراد مچ دست خود را خم می کنند، علائم شبانه رایج تربوده و حتی گاها بیمار را از خواب بیدار می کند. علائم ذکر شده از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و ممکن است از شدید تا خفیف بروز کند.

تشخیص سی تی اس 

پس از مراجعه به پزشک به جهت تشخیص بیماری، سابقه و علائم بیماری از شما پرسیده می شود. سپس با کمک آزمایشات زیر اقدام به ارزیابی وضعیت بیمار می نمایند.

تست فالن 

پزشک از شما می خواهد که پس از تکیه دادن آرنج به میز ، مچ دست را خم کنید. اگر پس از گذشت یک دقیقه، شما در ناحیه مچ دست، احساس درد و بی حسی کردید، احتمال ابتلا به سندرم تونل کارپال وجود دارد.

تست تینل 

به جهت بررسی احساس سوزش در انگشتان، پزشک به عصب مدیان مچ دست ضربه وارد خواهد کرد.

تست عصب مدیان

در طی این تست باید آرنج را به صورت صاف و کف دست را به سمت بالا نگه دارید. پزشک مچ دست شما را گرفته و اقدام به وارد کردن فشار به تونل کارپال می کند. در صورت احساس علائم پس از ۳۰ ثانیه، احتمال ابتلا به سندرم کارپال وجود دارد. اگر بررسی های انجام شده جهت تشخیص بیماری کافی نبود، انجام آزمایشات ذکر شده در زیر ضرورت می یابد.

تست هدایت عصبی 

انجام این تست به پزشک در تشخیص آسیب به عصب مدیان کمک خواهد کرد.

اولتراسوند 

در طی این تست به جهت بررسی و مشاهده بخش های داخلی مچ و شرایط عصب مدیان، امواج صوتی به کار گرفته می شود.

درمان سندرم تونل کارپال

هدف از انجام اقدامات درمانی در سندرم کارپال، علاوه بر کاهش فشار به عصب میانی، کاهش علائم و سرعت پیشروی سندرم کانال تونل کارپال می باشد. گاهی اوقات افرادی با علائم خفیف، به خصوص سنین کمتر از ۳۰ سال، بدون به کار گیری روش های درمان بهبود می یابند، اما به طور کلی روش های درمان سندرم کارپال را می توان به دو دسته درمان های جراحی و درمان های غیر جراحی تقسیم کرد. از جمله روش های درمانی غیر جراحی این عارضه عبارتند از:

اسپلینت و مچ بند طبی 

هدف استفاده از مچ بند طبی برای سندرم تونل کارپال، حفظ موقعیت طبیعی و درست مچ و محافظت از آن می باشد. در هنگام استفاده از مچ بند CTS نباید فشار مستقیمی بر تونل کارپال وارد شود. تهیه و استفاده از اسپلینت و مچ بند طبی علاوه بر کاهش علائم بیماری، از خم شدن مچ دست نیز جلوگیری می کند. پس از ۴ هفته استفاده از مچ بند طبی برای تونل کارپال، بهبودی علائم این بیماری را شاهد خواهید بود.

داروها 

از جمله داروهایی که به درمان این عارضه کمک می کنند، عبارتند از:
  • تزریق استروئید: یکی از روش های تسکین درد ناشی از سندرم تونل کارپال، تزریق مستقیم استروئید به این ناحیه می باشد. اگر چه احتمال تشدید درد دو روز پس از تزریق وجود دارد، اما با گذشت این زمان، درد شما تسکین خواهد یافت.
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی: مصرف داروهایی از قبیل ایبوپروفن به تسکین درد شما کمک خواهد کرد.

فیزیوتراپی 

از جمله روش های فیزیوتراپی که ممکن است توسط متخصصین کار درمانی برای این درمان بیماری تجویز شود، می توان به حرکت های کششی، امواج مافوق صوت و تمرینات بهبود دامنه حرکت اشاره نمود. از درمان های فیزیوتراپی به جهت کاهش احتمال عود مجدد بیماری، دستیابی به نتیجه بهینه و تسریع فرایند بهبود استفاده می شود. این روش های درمانی عبارتند از:
  • حرکت دادن مفصل
  • الکترو درمانی
  • ماساژ بافت نرم
  • سرما یا گرما درمانی
  • درای نیدلینگ 

ورزش درمانی 

انجام برخی از ورزش های مخصوص مچ و دست، به تسکین سندرم تونل کارپال کمک خواهد کرد. البته همچنان نیاز به تحقیق بیشتری برای میزان تاثیر گذرای ورزش بر درمان این بیماری وجود دارد.
در صورتی که علائم بیماری شدید باشد و روش های درمانی ذکر شده در بالا موثر نباشد، به عنوان آخرین راه درمان، جراحی تونل کارپال توصیه می شود. این عمل را می توان به دو صورت جراحی باز و ‌بسته انجام داد که تحت بی حسی موضعی صورت می گیرد. با گذشت چند هفته از این عمل جراحی، فرد مجددا قادر به انجام فعالیت های عادی دست می باشد.

پیشگیری از عود سندرم تونل کارپال 

جهت جلوگیری از عود مجدد سندرم تونل کارپال، رعایت برخی اصول سلامتی بسیار حائز اهمیت است. حفظ کردن وزن، نکشیدن سیگار، ورزش کردن به جهت حفظ قدرت و انعطاف پذیری بدن و … از جمله مواردی است که باید پس از بهبود این عارضه رعایت شود. همچنین اقدامات زیر برای مراقبت از دست و مچ دست ضروری می باشد:
  • قرار دادن مچ دست در حالت خنثی
  • استفاده از تمامی دست در هنگام برداشتن اشیا
  • صاف نگه داشتن دست در هنگام تایپ
  • آزاد کردن شانه ها در هنگامی که در کنار بدن قرار دارند.
  • همچنین در صورت انجام حرکات تکراری و مکرر سعی کنید مرتبا دست های خود را جا به جا کنید.

قیمت مچ بند طبی برای سندرم تونل کارپال 

علائم مختلفی اعم از نوع مچ بند، مدل مچ بند، برند سازنده، مواد سازنده و … بر قیمت مچ بند طبی برای سندرم تونل کارپال اثر خواهد گذاشت. بنابراین جهت انتخاب مناسب ترین مچ بند طبی نسبت به بودجه خود، می توانید به کلینیک های ارتوپدی معتبر در این زمینه مراجعه نمایید و مچ بند مورد نیاز خود را با کیفیت بالا تهیه کنید.

مچ بند طبی سی تا اس

خرید مچ بند طبی CTS

اگر به دنبال بهترین کلینیک ارتوپدی فنی جهت سفارش و تهیه مچ بند طبی CTS هستید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید. این کلینیک جهت ساخت محصولات خود، بهترین و با کیفیت ترین متریال را به کار برده و از به روزترین تجهیزات دنیا استفاده می کند. همچنین امکان سفارش آنلاین نیز به این کلینیک وجود دارد. بنابراین می توانید از طریق شماره 91008881-021 با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید و از محصولات با کیفیت این کلینیک بهره مند شوید.

https://giveyoulead.com/%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%88%D9%BE%D8%AF%DB%8C/

نتیجه نهایی

فشرده شدن عصب درون تونل کارپال، سندرم کارپال را ایجاد می کند که درد و ورم را نیز به همراه خواهد داشت. در این مطلب به شرح انواع روش های درمانی غیر جراحی و جراحی این عارضه پرداختیم تا با به کار گیری آن ها، بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود. یکی از روش های درمان غیر جراحی، استفاده از مچ بند طبی می باشد که می توانید در صورت نیاز آن ها را از کلینیک کاویان طب با کیفیت بالا تهیه کنید.

Leave a Comment