انواع پروتز دست: شناخت انواع دست مصنوعی

پروتز دست چیست؟ پروتز دست از چه قطعاتی ساخته شده است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ها و بررسی انواع پروتز دست با ما در ادامه همراه باشید.
یکی از اجزای جدایی ناپذیر بدن، دست می باشد که سبب فراهم نمودن طبف وسیعی از عملکردها در فرد خواهد شد. بنابراین قطع عضو به هر دلیلی تجربه ای ویرانگر بوده و فرد را با مشکلات و چالش های گوناگونی مواجه خواهد کرد. پروتز دست پس از بروز این عارضه به بازیابی برخی از عملکردهای از دست رفته کمک خواهد کرد. در این مقاله به شرح کامل پروتز دست، قطعات پروتز دست، نحوه ساخت آن و … خواهیم پرداخت.

مرکز تخصصی پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

پروتز دست و دست مصنوعی

پروتز دست چیست؟ 

پیش از هر چیز قصد داریم به شرح پروتز دست بپردازیم. پروتز دست یا دست مصنوعی یک وسیله ارتوپدی بوده که یک جایگزین مناسب برای عملکرد اندام قطع شده می باشد. این پروتزها در طرح ها، اشکال، اندازه های متفاوتی در کلینیک های ارتوپدی فنی توسط متخصص ساخته می شوند و از قطعاتی نظیر سوکت، قطعه ساعد، مچ و انگشت تشکیل می شوند. ممکن است هدف از ساخت برخی پروتزهای دست تنها زیبایی و طبیعی به نظر رسیدن اندام باشد، اما از طرفی پروتزهای عملکردی نیز در کلینیک های ارتوپدی با هدف بازیابی عملکردهای فرد ساخته می شود.
باید بدانید که پروتزهای زیبایی بسیار سبک تر و ‌‌کم هزینه تر از پروتزهای عملکردی می باشد. پروتزهای فعال در دو دسته مکانیکی و الکترونیکی قرار می گیرند که پروتزهای مکانیکی با نیروی بدن فرد کار خواهد کرد، اما در پروتزهای الکترونیکی موتورهای موجود در پروتز جهت حرکت و عملکرد به کار گرفته می شود. همه پروتزها مزایا و معایبی دارند که فرد باید جهت انتخاب آن ها شرایط و سبک زندگی، فعالیت های روزانه و … را در نظر بگیرد.

[custom_shortcode id=”3850″]

نحوه انتخاب پروتز اندام فوقانی

نسبت به شرایط بیمار و طول دوره بهبودی، می توان روند دریافت پروتز را حدود 2 هفته پس از جراحی آغاز کرد. در حالت ایده آل به بیمار توصیه می شود تا پس از گذشت 30 روز از جراحی، از پروتز استفاده شود تا بیمار هر چه سریع تر با پروتز سازگار شود. نحوه انتخاب پروتز دست به نیازهای فردی بیمار، نوع فعالیت روزانه، شغل بیمار و … بستگی دارد. بنابراین جهت دریافت بهترین و مناسب ترین پروتز، مراجعه به کلینیک ارتوپدی معتبر ضروری می باشد.

گزینه های پروتز اندام فوقانی 

بر خلاف تصور عموم، پروتزهای دست در انواع مختلفی وجود دارند که بیمار می تواند با توجه به شیوه زندگی و سطح قطع عضو، مناسب ترین پروتز را برگزیند. به طور مثال امکان سفارشی سازی دستگاه های پروتز با پیوست های مختلف وجود دارد که این امر امکان انجام بازی هایی نظیر تیراندازی، گلف و … را فراهم می کند. توجه به این نکته ضروری است که به علت وجود گزینه های متعدد پروتز برای شما، نباید به هر پروتزی راضی شوید. در ادامه به شرح انواع پروتز اندام فوقانی پرداخته ایم:

پروتز غیر فعال یا زیبایی 

بهترین گزینه برای افرادی که هدفشان از تهیه پروتزT زیبایی و طبیعی بودن آن می باشد، پروتزهای دست غیر فعال است. پروتزهای غیر فعال را می توان در انواع پروتزهای PVC که هزینه متوسطی را در بر می گیرند تا پروتزهای غیر فعال سیلیکونی با کیفیت بالا یا متوسط تهیه کرد. مطلوب ترین پروتز غیر فعال را می توان پروتز سیلیکونی با کیفیت بالا دانست. شایان به ذکر است که در این پروتزها حتی رنگ پروتز مطابق با رنگ پوست شما خواهد بود.

پروتزهای مکانیکی 

ترکیبی از عضلات بالای بدن، مهار بدن و اندام باقی مانده فرد، توسط کابل با قلاب یا دست مصنوعی مکانیکی در ارتباط هستند که تغییر در مهار و کشش روی کابل به بیمار امکان باز و بسته کردن دست را می دهد. در پروتزهای مکانیکی دو حالت پیش فرض باز یا بسته وجود دارد و به فرد امکان انجام اموری نظیر باز کردن کیف، بستن دکمه و … را می دهد.

[custom_shortcode id=”1786″]

پروتز میوالکتریک

پروتزهای میوالکتریک یا پروتزهای عملکردی با نیروی خارجی با تقویت سیگنال های EMG امکان کنترل مچ دست را برای فرد فراهم می کنند. در این پروتزها، پروتزهای غیر فعال با عملکرد و کارایی بالایی ترکیب شده و دامنه حرکتی وسیعی را برای بیمار فراهم می کند.

پروتزهای هیبریدی

در پروتزهای هیبریدی از دو پروتز میوالکتریک و پروتز مکانیکی استفاده می شود و کنترل همزمان آرنج دست را برای کاربر فراهم می کند.

پروتزهای ویژه فعالیت های خاص

اگر به فعالیت های خاصی نظیر شنا یا ماهیگیری علاقه دارید یا پیش از قطع عضو دست به فعالیت ورزشی خاصی مشغول بوده اید، به کمک پروتزهای ویژه فعالیت های خاص، می توانید توانایی های خود را بازیابید و به انجام این فعالیت ها ادامه دهید.

[custom_shortcode id=”1728″]

اتصالات اولیه پروتز دست 

پس از مراجعه به کلینیک های ارتوپدی فنی جهت تهیه پروتز دست، متخصص ابتدا قطعات پروتز دست را برای شما ایجاد خواهد کرد. به جهت قالب گیری پروتز، پزشکان از قالب های گچی استفاده می کنند تا هر گونه برجستگی، نوروما و … مشخص شود و بهترین سوکت برای شما ساخته شود.
در مرحله بعد پزشک اقدام به ساخت سوکت تست جهت رفع نیازهای شما خواهد کرد. در ساخت پروتزهای میوالکتریک، قسمت های EMG را جهت تست قدرت و سیگنال مورد ارزیابی قرار خواهند داد. نهایتا بر اساس نیاز بیمار، پروتز دست تنظیم می شود.

قطعات پروتز دست 

همان گونه که ذکر شد، پروتزهای دست از اجزا مختلفی تشکیل شده اند که این اجزا شامل موارد زیر می شوند:

سوکت

سوکت بخشی از پروتز است که به متصل کردن پروتز به بخش باقی مانده کمک می کند. سایر لوازم پروتز دست نظیر کمربند، آرنج، مچ و … درون محفظه قرار خواهند گرفت.

کمربند

بخشی از پروتز که دست جایگزین را نگه می دارد، کمربند می باشد.

مفصل آرنج

در افرادی که دچار قطع عضو از ناحیه آرنج شده اند، به کمک مفصل آرنج، خم و راست کردن آرنج امکان پذیر می باشد.

واحد مچ 

به کمک مچ، کاربر قابلیت چرخاندن پروتز به هر سمتی را خواهد داشت.

دست جایگزین

برای افراد دچار قطع عضو از ناحیه فوقانی، سه نوع دست جایگزین در دسترس می باشد.

واحد دست 

طراحی دست یا به صورت کنش پذیر یا به صورت غیر کنش پذیر انجام می شود.

واحد قلاب 

به کمک قلاب های موجود در پروتزهای دست، برداشتن اشیا تسهیل می شود.

کارکرد پروتز دست هوشمند 

اکنون که با انواع پروتزهای دست مصنوعی آشنا شدید، قصد داریم به چگونگی کارکرد پروتز دست، مزایا و معایب این پروتزها بپردازیم تا در صورت نیاز به پروتز دست، آگاهانه این پروتزها را انتخاب کنید.
پروتزهای هوشمند، پروتزهای پیشرفته ای هستند که حرکات پیچیده ای را در پنجه های مصنوعی ایجاد می کنند. با وجود این که پروتزها همانند پروتزهای مایوالکتریک از الکترودها بهره مند هستند، اما پروتزهای هوشمند قابلیت فراتری دارند. به طور مثال این پروتزها به جهت گرفتن یا رها کردن اشیا، از حرکات طبیعی دست تقلید می کنند.

مزایای پروتز هوشمند

از مزایای پروتز هوشمند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حرکات پیچیده

پروتزهای هوشمند به فرد دچار قطع عضو، امکان حرکات پیچیده ای نظیر چرخش مچ دست را می دهند.

حرکات بیشتر

از آن جایی که پروتزهای هوشمند قابلیت های پیچیده ای دارند، می توانید تعداد زیاد حرکات طبیعی را شبیه سازی کنند که این امر سبب انعطاف پذیری در کاربردهای روزمره خواهد شد.

بهبود کارکرد روزمره

این ویژگی سبب می شود که افراد در حین فعالیت های روزانه با اطمینان بیشتری به امور خود بپردازند.
از دیگر مزایای این پروتزها، می توان به انجام راحت ورزش، انطباق بیشتر در ارتباط با اشیا و … اشاره نمود.

[custom_shortcode id=”1867″]

معایب پروتز هوشمند 

در کنار مزایای پروتز هوشمند، این پروتزها معایبی دارند که در ادامه آن ها را شرح داده ایم:
  • تهیه، نصب و پشتیبانی از پروتز هوشمند، نیاز به پرداخت هزینه بالایی می باشد.
  • از آن جایی که قطعات پروتز دست هوشمند پیچیده هستند و از تکنولوژی به روزتری در ساخت آن استفاده شده است، گاهی اوقات تعمیر آن به سختی انجام خواهد شد.
  • از دیگر معایب این پروتزها، می توان دشواری نحوه کنترل و یادگیری آن ها اشاره نمود.
  • تغییرات در تکنولوژی ها، مشکلات فنی و کمبود تجهیزات مورد نیاز در بازار، کاربر را با مشکل مواجه خواهد کرد.

قطعات پروتز دست

تهیه پروتز دست یا قطعات دست مصنوعی 

در صورتی که به هر دلیل دچار قطع عضو دست شده اید یا پروتز دست را تهیه کرده اید، اما به دنبال قطعات دست مصنوعی با کیفیت بالا می باشید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید. همان طور که در این مطلب ذکر شد، پروتزهای دست از قطعات متعددی ساخته شده اند که در صورت تهیه آن ها با کیفیت بالا، عمر پروتز بیشتر شده و نیاز به تعمیر آن کاهش می یابد.
بنابراین جهت برخورداری از بهترین لوازم دست مصنوعی، می توانید پس از مراجعه به کلینیک کاویان طب و شرح مشکلات و نیازهای خود بهترین پروتز دست مصنوعی را تهیه کنید.

[custom_shortcode id=”1962″]

نتیجه نهایی 

قطع دست عارضه ای است که علاوه بر ایجاد محدودیت های جسمی، عوارض روحی متعددی را نیز به همراه خواهد داشت. بنابراین باید نسبت به نیاز و فعالیت های روزمره خود، بهترین پروتز را از کلینیک های معتبر فنی تهیه نمایید. در کلینیک کاویان طب جهت ساخت قطعات دست مصنوعی از باکیفیت ترین متریال استفاده می شود.
 

مرکز تخصصی پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

Leave a Comment