علت کشیدگی کف پا چیست؟

یکی از رایج ترین مشکلات پا، کشیدگی تاندون آشیل پا می باشد که بر اثر آسیب های شدید ایجاد می شود. در این مطلب از کاویان طب به شرح علل کشیدگی کف پا و درمان آن خواهیم پرداخت.
التهاب و کشیدگی در تاندون کف پا عارضه ای است که در مردان، ورزشکاران و افرادی که به مدت طولانی می ایستند شایع تر از سایر افراد بوده و در پی آن فرد درد زیادی را متحمل می شود که در این صورت مراجعه به متخصصین ارتوپدی ضروری می باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به طور کامل عارضه کشیدگی کف پا را شرح دهیم.
[lwptoc title=”در ادامه خواهید خواند..” hideItems=”1″]

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

کشیدگی کف پا

تاندون آشیل پا چیست؟ 

پیش از هر چیز بهتر است به معرفی یکی از مهم ترین تاندون های بدن به نام تاندون آشیل پا بپردازیم که در پشت پاشنه قرار داشته و وظیفه آن اتصال استخوان پاشنه به ماهیچه و تحمل وزن می باشد. تاندون آشیل از استخوان پاشنه تا عضله ساق پا ادامه خواهد داشت و وارد آمدن آسیب بیش از اندازه به این ناحیه منجر به کشیدگی کف پا یا شکستگی می شود.

https://giveyoulead.com/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%DA%A9%D9%81-%D9%BE%D8%A7/

علت کشیدگی کف پا 

دلایل متعددی منجر به کشیدگی تاندون آشیل پا می شود که در زیر به شرح مهم ترین دلایل این عارضه پرداخته ایم:
  • ایستادن به مدت طولانی و وارد شدن فشار به پا
  • ورزش هایی نظیر دوندگی
  • داشتن اضافه وزن و چاقی
  • بالا بودن وزن بانوان باردار خصوصا در ماه های آخر
  • داشتن قوس زیاد کف پا 
  • صافی کف پا
  • پوشیدن کفش های پاشنه بلند و باریک 
  • پوشیدن کفش هایی که از قوس کف پا حمایت نمی کنند
  • سفتی تاندون آشیل 
  • داشتن ماهیچه ساق پا ضعیف
  • وارد آمدن فشار ناگهانی به پا
  • عدم گرم کردن پاها قبل از ورزش
  • خار پاشنه 

https://giveyoulead.com/%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D9%84%D9%84-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%D8%B4%D9%86%D9%87-%D9%BE%D8%A7/

علائم کشیدگی تاندون کف پا 

در صورت آسیب شدید به پا ممکن است کشیدگی و پارگی تاندون آشیل ایجاد شود و علائمی را به همراه داشته باشد که از شایع ترین آن، می توان درد در کف یا زیر پاشنه پا و سخت راه رفتن را نام برد. از سایر این علائم نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • ایجاد محدودیت در حرکات پا
  • احساس درد پس از تمرین 
  • درد ناگهانی در پاشنه و مچ
  • تغییر رنگ و تورم در آن ناحیه
  • اختلال در حرکت دادن انگشتان 
  • حساسیت در ناحیه پاشنه پا
  • احساس ضعف در پا
  • ایجاد درد هنگام بالا رفتن از پله و سر بالایی
  • سفتی پاشنه 
  • احساس سوزش در کف پا
توجه کنید که در صورت ابتلا به این عارضه، در موقع فعالیت فرد دردی را احساس نکرده و به محض متوقف کردن فعالیت، درد آغاز خواهد شد.

تشخیص کشیدگی کف پا 

در صورت احساس هر گونه درد در پاشنه پا و مواجه شدن با هر یک از علائم گفته شده در بالا به متخصصین ارتوپد مراجعه نمایید تا پزشک پس از بررسی ها و معاینات لازم، علت درد را تشخیص داده و بهترین روش درمان را به کار گیرد. به جهت تشخیص این عارضه، پزشک ابتدا از شما علائم و نحوه آسیب دیدگی را خواهد پرسید. سپس اقدامات زیر به جهت تشخیص دقیق این بیماری صورت می گیرد:
  • حرکات فیزیکی پا
  • لمس ناحیه پاشنه پا 
  • انجام آزمایشاتی نظیر عکس برداری به وسیله اشعه ایکس، ام آر آی و سونوگرافی

چه افرادی بیشتر در معرض خطر کشیدگی تاندون آشیل هستند؟ 

همان طور که گفته شد، کشیدگی کف پا بیشتر در ورزشکاران دیده می شود، خصوصا ورزشکارانی که در رشته های زیر فعال هستند:
  • والیبال
  • بسکتبال
  • بیسبال
  • تنیس
  • رقص
  • دو و میدانی
  • ژیمناستیک 
  • سافتبال
شایان به ذکر است که ورزشکاران دو و میدانی بیشتر در معرض کشیدگی کف پا هستند، زیرا به طور ناگهانی و به سرعت شروع به دویدن می کنند. بنابراین احتمال پارگی تاندون آشیل نیز در آن ها وجود دارد.

https://giveyoulead.com/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D9%87-%DA%A9%D9%81-%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D9%81/

انواع روش های درمانی کشیدگی تاندون کف پا 

مصرف داروهای مسکن و استراحت کردن، علائم کشیدگی تاندون کف پا را بهبود می بخشد، اما گاهی اوقات التهاب و آسیب ایجاد شده جدی بوده و روش های ذکر شده اثر گذار نخواهد بود. بنابراین پزشک سایر روش های درمانی را به صورت ترکیبی یا جداگانه به بیمار توصیه می کند. این روش های درمانی عبارتند از:

درمان های خانگی 

در آسیب دیدگی های کم و خفیف، درمان های خانگی موثر بوده که از مهم ترین آن، می توان استراحت کردن را نام برد. همچنین استفاده از عصا به جهت جلوگیری از وارد آمدن فشار به پا به مدت ۲ روز توصیه می شود. کمپرس سرد و یخ نیز به کاهش تورم و درد کمک خواهد کرد. بدین منظور هر ۱۵ دقیقه یک بار کمپرس سرد را به طور غیر مستقیم در ناحیه ساق و پشت پاشنه پا قرار دهید. از دیگر روش های کمک کننده به کاهش درد ناشی از این عارضه می توان به قرار دادن پا بالاتر از سطح قلب اشاره نمود که در طی آن گردش خون افزایش یافته و کاهش تورم و ترمیم تاندون را به همراه خواهد داشت. راه نرفتن روی سطوح سخت، کاهش وزن، پوشیدن کفش های طبی و مناسب نیز به درمان این عارضه کمک خواهند کرد.

استفاده از بریس و بانداژ 

استفاده از وسایل حمایتی ارتوپدی نظیر بانداژ کف پا، بریس و اسپلینت شبانه، کاهش درد و نهایتا درمان این بیماری را به همراه خواهد داشت. گاهی اوقات نیز به جهت بی حرکت نگه داشتن عضو، گچ گرفتن پا ضرورت می یابد.

درمان های دارویی 

یکی از متداول ترین روش های درمان کشیدگی کف پا، مصرف داروهای ضد درد می باشد. البته گاهی ممکن است پزشک مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را به مدت چند هفته تجویز کند.

تزریق کورتیکواستروئید

در صورتی که روش های ذکر شده در بالا به کاهش درد فاشیای کف پا کمک نکند، به ناحیه آسیب دیده و دردناک، استروئید تزریق می شود. لازم به ذکر است که به کار گیری این روش درمان تنها به کاهش درد و التهاب تا حدود یک ماه کمک می کند، اما درمان قطعی این بیماری محسوب نمی شود.

فیزیوتراپی

یکی از روش های مفید و مطمئن در درمان کشیدگی کف پا، فیزیوتراپی می باشد که هم به صورت دستی و هم با دستگاه قابل انجام می باشد. اغلب بیماران به کمک فیزیوتراپی درمان خواهند شد. در ادامه انواع روش های به کار گرفته شده در فیزیوتراپی را شرح خواهیم داد. در صورت شدید بودن آسیب وارد شده به پا و عدم درمان کشیدگی کف پا با روش های ذکر شده تنها راه درمان جراحی می باشد.

https://giveyoulead.com/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B5%D8%A7%D9%81%DB%8C-%DA%A9%D9%81-%D9%BE%D8%A7/

فیزیوتراپی کشیدگی کف پا 

همان گونه که ذکر شد، فیزیوتراپی با روش های متفاوتی نسبت به شدت درد و التهاب موجود انجام می شود که در زیر به شرح برخی از آن ها پرداخته ایم:

ماساژ درمانی 

یکی از روش های تاثیر گذار بر درمان التهاب و کشیدگی کف پا، ماساژ قوس پا و ناحیه آسیب دیده می باشد. هدف از انجام این روش، افزایش جریان خون در بافت های کف پا و تغذیه بهتر تاندون ها می باشد که نهایتا ترمیم ناحیه آسیب دیده را تسریع خواهند کرد. البته به کار گیری این روش در کنار سایر روش های فیزیوتراپی به بهبودی هر چه سریع تر کمک می کند.

شاک ویوتراپی 

از موثرترین روش های درمان کشیدگی کف پا و التهاب فاشیای پلانتار، شاک ویوتراپی را می توان نام برد. امواج صوتی این دستگاه سبب ساخت رگ های خونی جدید در ناحیه آسیب دیده و افزایش خون رسانی خواهد شد. این روش را می توان یک درمان قطعی عارضه کشیدگی پا دانست که بیماران را از جراحی تاندون کف پا بی نیاز خواهد کرد.

تکارتراپی 

در روش تکارتراپی به جهت درمان کشیدگی تاندون کف پا، امواج مغناطیسی به کار گرفته می شود. تکارتراپی با درمان درد، التهاب و تورم فاسیا پلانتار به تسریع بهبود این بیماری کمک می کنند. درمان آسیب های ورزشی و پیشگیری از صدمات مجدد، به کمک این بیماری میسر خواهد شد.

لیزر درمانی 

از دیگر روش های کمک کننده به کاهش التهاب و درمان کشیدگی کف پا، لیزر درمانی می باشد. پرتوهای لیزر در این روش، درد کشیدگی کف پا را کاهش خواهند داد. همچنین در صورتی که درد کف پا به دلیل خار پاشنه باشد، می توان به جهت درمان آن، لیزر درمانی را به کار گرفت.

تمرین درمانی

از رایج ترین روش های فیزیوتراپی نیز می توان به ورزش درمانی اشاره نمود که در طی آن فیزیوتراپیست تمرینات کششی و تقویتی را به جهت کاهش فشار روی تاندون کف پا توصیه می کند. توجه کنید که در صورت احساس درد در هنگام انجام این تمرینات، سریعا حرکات ورزشی را متوقف کرده و فیزیوتراپیست خود را در جریان بگذارید.

https://giveyoulead.com/%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%DA%A9%D9%81%D8%B4-%D8%B7%D8%A8%DB%8C/

کشیدگی کف پا

چه موقع جراحی ضرورت می یابد؟ 

در صورتی که آسیب دیدگی پا و کشیدگی کف پا به حدی شدید باشد که منجر به پارگی تاندون آشیل شود و هیچ یک از روش های درمان ذکر شده موثر نباشد، بیمار تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت. این جراحی را می توان به دو روش جراحی باز (شکاف بزرگ) یا جراحی زیر پوستی (شکاف کوچک) انجام داد که انتخاب آن نسبت به عارضه با صلاحدید پزشک صورت می گیرد. این جراحی حدودا 30 تا 60 دقیقه به طول می انجامد و سپس به جهت ثابت ماندن پا، از زانو تا انگشتان گچ گرفته می شود.

https://giveyoulead.com/%DA%A9%D9%81%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%DA%A9%D9%81%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C/

تهیه کفش طبی و بریس از بهترین کلینیک ارتوپدی فنی 

از جمله روش های درمان کشیدگی کف پا، پوشیدن کفش های طبی و استفاده از بریس و اسپلینت می باشد. همچنین پوشیدن کفش و کفی های طبی از بروز بیماری های پا پیشگیری خواهند کرد. بنابراین در صورتی که قصد تهیه و سفارش کفش های طبی و بریس ها را دارید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید تا تجهیزات ارتوپدی متناسب با بیماری شما با بالاترین کیفیت طراحی و تولید شوند.

https://giveyoulead.com/%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%da%a9%d9%81%db%8c-%d8%b7%d8%a8%db%8c/

نتیجه نهایی 

هدف از نگارش این مطلب، آشنایی شما عزیزان با علل کشیدگی کف پا و انواع روش های درمان این عارضه می باشد. بنابراین در صورت مواجه شدن با هر یک از علائم کشیدگی کف پا باید به پزشک مراجعه نمود تا پس از معاینه فیزیکی و عکس برداری های لازم، بهترین روش درمان به کار گرفته شود. همچنین می توانید به جهت درمان و پیشگیری از بیماری های پا، کفش و کفی های طبی را از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید.

Leave a Comment