کفی طبی برای کفش پای پرانتزی کودکان و بزرگسالان 

اکر به هنگام ایستادن، فاصله میان دو زانو شما زیاد است، دچار پای پرانتزی یا ژنو واروم شده اید. عدم درمان این عارضه در کودکان و بزرگسالان عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. بنابراین در این مطلب علاوه بر معرفی پای پرانتزی، روش های درمان آن از قبیل کفی طبی پای پرانتزی برای کودکان و بزرگسالان را شرح خواهیم داد. 

مرکز تخصصی ساخت کفی های طبی سفارشی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

کفی طبی پای پرانتزی

علت ایجاد پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان

در صورت ابتلا به پای پرانتزی، زانوهای فرد شبیه به پرانتز به نظر می رسد. علل ایجاد پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان متفاوت می باشد، بنابراین برخی از این علل را به صورت جداگانه شرح خواهیم داد. علل پای پرانتزی در بزرگسالان عبارتند از:

آرتروز 

یکی از بیماری هایی که منجر به پای پرانتزی در بزرگسالان می شود، آرتروز نام دارد. در پی آرتروز، غضروف ها و استخوان های اطراف زانو به تدریج تحلیل رفته و نهایتا از بین می روند. حال اگر این ساییدگی در قسمت داخلی زانو بیشتر از سایر نقاط باشد، فرد به پای پرانتزی دچار خواهد شد. حتی از طریق میزان و شدت پرانتزی بودن پاها، می توان به میزان آرتروز در پا پی برد. 

بیماری پاژه استخوان 

پس از پوکی استخوان، بیماری پاژه را می توان از شایع ترین بیماری های استخوانی دانست. معمولا این بیماری به سراغ افراد مسن رفته و منجر بازسازی غیر طبیعی استخوان خواهد شد. در طی این عارضه و غیر طبیعی بودن بازسازی استخوان ها، فرد با ضعف و تغییر در استخوان ها مواجه شده که این امر گاها ابتلا به پای پرانتزی را به همراه دارد. 

دیسپلازی استخوان 

دیسپلازی استخوان از دیگر ناهنجاری های استخوانی است که فرد مبتلا با کوتاهی بیش از حد استخوان ها مواجه خواهد شد. بروز این بیماری در ناحیه پا به ویژه ران و زانو، احتمال ابتلا به پای پرانتزی را افزایش می دهد. از دیگر علل بروز پای پرانتزی در بزرگسالان، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدم ترمیم استخوان ها پس از شکستگی 
  • مسمومیت با سرب 
  • مسمومیت با فلوراید 

حال که با علل پای پرانتزی در بزرگسالان آشنا شدید، قصد داریم به شرح علل پای پرانتزی در کودکان نیز بپردازیم. 

از جمله این علل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کمبود ویتامین دی

یکی از علل ایجاد پای پرانتزی در کودکان، کمبود ویتامین دی می باشد. کمبود این ویتامین در کودکان زیر دو سال، عوارضی از قبیل استخوان های لاغر، بدشکل و شکننده را به همراه دارد. همچنین کمبود این ویتامین در بدن منجر به تاخیر یا توقف در رشد، ضعف استخوان ها و در نتیجه پای پرانتزی می شود. به همین جهت باید این ویتامین ها را در کودکان تامین کرد و از بروز عوارض ذکر شده ناشی از آن پیشگیری نمود. 

بیماری بلانت 

از دیگر بیماری هایی که در کودک منجر به پای پرانتزی می شود، اثر منفی رشد صفحات اطراف زانو بر اثر بیماری بلانت می باشد. در اثر این بیماری صفحات اطراف و‌ مجاور زانو رشد کندی را طی خواهند کرد یا این که به طور کلی فرآیند استخوان سازی متوقف خواهد شد. عدم درمان این بیماری منجر به بدتر شدن علائم آن می شود.

سایر علل ایجاد کننده پای پرانتزی عبارتند از:

  • عوامل ژنتیکی و وراثتی 
  • چاقی و اضافه وزن 
  • راه افتادن زود هنگام کودک 
  • استفاده از پوشک نامناسب 
  • وجود تومور در زانوی کودک 
  • ابتلا به بیماری هایی از قبیل راشیتیسم و سی پی 
  • عفونت شدید در سیستم اسکلتی بدن کودک 

یکی از بهترین روش های درمانی پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان، کفی طبی پای پرانتزی می باشد که در ادامه بیشتر به شرح آن خواهیم پرداخت.

[custom_shortcode id=”1911″]

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان 

نسبت به سن و شدت پای پرانتزی، روش های درمانی متفاوتی به کار گرفته می شود. در زیر به شرح رایج ترین روش های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان پرداخته ایم:

  • حرکات اصلاحی و ورزش 
  • بریس
  • مکمل های تقویت استخوان 
  • فیزیوتراپی 
  • جراحی 

تمرینات ورزشی 

به کمک تمرینات ورزشی، می توان به تقویت عضلات ران و زانو کمک نمود که در نتیجه این تمرینات و حرکات اصلاحی، عارضه پای پرانتزی بهبود یافته و حالت پاها اصلاح می شود. پزشکان معمولا تمرینات تقویت پا را جهت کاهش فشار روی مفاصل و تاندون ها توصیه می کنند. از جمله تمرینات ورزشی جهت اصلاح پای پرانتزی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اسکوات با وزن بدن 
  • تمرین ایزومتریک عضله اداکتور ران 
  • بالا بردن پا از یک طرف 
  • رول پیلاتس 

ماساژ درمانی 

ماساژ درمانی از دیگر روش های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان و کودکان می باشد که نقش موثری را در تقویت عضلات داخلی ران ایفا می کند. 

کفی طبی 

درد، اختلالات حرکتی و مشکل در راه رفتن از جمله علائمی است که در اثر پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان ایجاد می شود که به کمک کفی طبی پای پرانتزی، می توان این علائم را کاهش داد. 

[custom_shortcode id=”2002″]

درمان پای پرانتزی در کودکان

از جمله روش های درمان پای پرانتزی در کودکان، می توان استفاده از ارتز و بریس، فیزیوتراپی، پوشیدن کفش و کفی های طبی، تمرینات ورزشی و … اشاره نمود. 

استفاده از بریس مخصوص 

اولین خط درمان جهت عارضه پای پرانتزی را می توان بریس مخصوص پا معرفی کرد. ساخت این نوع بریس ها نسبت به شرایط بیمار در کلینیک های ارتوپدی فنی صورت می گیرد. استفاده مداوم از این بریس ها منجر به صاف شدن پا و زانو کودک خواهد شد. 

ورزش درمانی 

پزشک متخصص ارتوپد به جهت جلوگیری از پیشرفت پای پرانتزی و بهبود راه رفتن کودک، ورزش درمانی و انجام جلسات فیزیوتراپی را توصیه می کند. به کمک برخی از تمرینات می توان به تقویت عضلات پای کودک خصوصا در ناحیه زانو و اصلاح راه رفتن کودک پرداخت. 

کفش و کفی طبی 

استفاده از کفش و ‌‌کفی طبی پای پرانتزی نقش موثری را در درمان پای پرانتزی کودکان ایفا می کند. قرار دادن پا در وضعیت مناسب و بهبود نحوه راه رفتن، از جمله مواردی است که به کمک کفی طبی پای پرانتزی حاصل می شود. بنابراین در صورت مشاهده این ناهنجاری در کودکان، پیش از پایان یافتن زمان رشد استخوان ها، این کفی های طبی را مورد استفاده قرار دهید. همان گونه که ذکر شد، کفی طبی پای پرانتزی به بهبود مشکلات ناشی از پای پرانتزی در بزرگسالان نیز کمک شایانی خواهد کرد. 

[custom_shortcode id=”4199″]

استفاده از کفی طبی پای پرانتزی چه مزایایی را به همراه دارد؟

 طبق تجربیات پزشکان، یکی از مناسب ترین گزینه ها جهت کنترل علائم ناشی از پای پرانتزی، کفی طبی پای پرانتزی می باشد. بهبود اختلالات حرکتی، اصلاح مشکل در راه رفتن، کاهش درد زانو، حمایت بهتر از پاها، افزایش راحتی در فرد و کمک به رفع چرخش مچ پاها را می توان از جمله مزایای کفی طبی پای پرانتزی دانست. 

کفی طبی پای پرانتزی

عدم درمان پای پرانتزی چه عوارضی را به همراه دارد؟

برخی از افراد تصور می کنند که عارضه پای پرانتزی در همه سنین به طور خود به خودی رفع می شود و به همین دلیل نسبت به درمان این عارضه بی تفاوت خواهند بود. این در حالی است که عدم درمان و رسیدگی به پای پرانتزی علاوه بر تغییر شکل ظاهری پاها، درد در ناحیه زانو و درد مفاصل به هنگام راه رفتن را ایجاد خواهد کرد.

پای پرانتزی در طولانی مدت همچنین بریدگی و پارگی غضروف زانو را به همراه خواهد داشت. پس در صورت تشخیص پزشک، به کار گیری روش های درمانی ذکر شده در این مطلب از قبیل کفی طبی پای پرانتزی ضروری می باشد. 

[custom_shortcode id=”3604″]

تهیه کفی طبی پای پرانتزی

در این بخش قصد داریم یکی از بهترین کلینیک های ارتوپدی جهت خرید کفی طبی پای پرانتزی را به شما معرفی کنیم. کلینیک کاویان طب یکی از کلینیک های فعال در این زمینه می باشد که در ساخت کفش و کفی های طبی خود، از دستگاه اسکن و CNC بهره می گیرد. بنابراین با تهیه کفی های طبی از این مجموعه می توانید به راحتی بیشتر پاها و رفع علائم ایجاد شده در پا بر اثر ناهنجاری هایی نظیر پای پرانتزی بپردازید. 

مرکز تخصصی ساخت کفی های طبی سفارشی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

نتیجه نهایی 

کاهش کیفیت زندگی، عدم ثبات و هماهنگی در راه رفتن، از جمله علائمی است که در پی پای پرانتزی بروز می کند. به جهت کاهش این علائم و اصلاح راه رفتن، روش های درمان متعددی را در این مطلب شرح دادیم که کفی طبی پای پرانتزی، یکی از آن ها می باشد. در صورتی که قصد خرید این کفی طبی را دارید، می توانید به مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان مراجعه نمایید. 

Leave a Comment