ارزیابی ستون فقرات با سی تی اسکن چگونه انجام می شود؟

آیا در ناحیه ستون فقرات دچار آسیب شده اید یا از کمر درد رنج می برید؟ با کمک سی تی اسکن ستون فقرات که یک آزمایش تصویر برداری است، می توان علت درد در ناحیه آسیب دیده را تشخیص داد. با ما در این مطلب همراه باشید تا چگونگی انجام سی تی اسکن کمر را شرح دهیم.
یکی از روش های کاربردی و جدید جهت آنالیز کمر و گردن، اسکن ستون فقرات می باشد که با استفاده از آن می توان وجود انحرافات و مشکلات در نواحی گردن و کمر تشخیص داده خواهد شد. در ادامه این مطلب بیشتر به شرح سی تی اسکن سه بعدی کمر خواهیم پرداخت.

[lwptoc title=”در ادامه خواهید خواند..” hideItems=”1″]

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

اسکن ستون فقرات

سی تی اسکن ستون فقرات و دلیل انجام آن 

سی تی اسکن ستون فقرات یا توموگرافی کامپیوتری که به اسکن CAT یا CT نیز معروف است، همانند رادیولوژی معمولی یک آزمایش تصویر برداری بوده که طی آن از ناحیه مورد نظر عکس های داخلی گرفته می شود. این روش تصویر برداری داخلی بدون درد، غیر تهاجمی، سریع و دقیق بوده و با نشان دادن تمامی آسیب های داخلی نظیر خونریزی و شکستگی، بیماری فرد را تشخیص خواهد داد. تصاویر حاصل از سی تی اسکن جزئیات اندام های داخلی، رگ های خونی، استخوان ها و بافت های نرم را نشان داده و تصاویر مقطعی تولید شده در چندین قالب بندی خواهد شد.
همچنین امکان تولید تصاویر سه بعدی  نیز وجود دارد که می توان آن ها را از طریق کامپیوتر یا چاپ های سه بعدی مشاهده کرد. با استفاده از سی تی اسکن ستون فقرات، دیسک های بین مهره ای، ساختار استخوانی مهره های ستون فقرات و بافت های نرم نخاع با جزئیات و به طور دقیق مشخص خواهند شد تا پزشک با بررسی آن ها بهترین درمان برای بیماری شما را به کار گیرد.

دلیل انجام سی تی اسکن ستون فقرات 

در صورتی که بیمار در ناحیه ستون فقرات دچار آسیب و مشکل باشد، پزشک جهت تشخیص دقیق علت درد، سی تی اسکن ستون فقرات را توصیه می کند. سی تی اسکن ستون فقرات همچنین جهت تشخیص موارد زیر به کار برده می شود:
  • تشخیص فتق دیسک
  • وجود تومور و ضایعه های دیگر در کمر
  • ناهنجاری های ساختاری نظیر اسپینا بیفیدا
  • بدشکلی های عروقی 
در صورتی که پزشک توسط معاینه فیزیکی و رادیولوژی به نتیجه قطعی در خصوص عارضه موجود در ستون فقرات نرسد، سی تی اسکن سه بعدی کمر ضرورت می یابد.

کاربردهای رایج سی تی اسکن ستون فقرات 

شاید رایج ترین کاربرد اسکن ستون فقرات، آگاهی یافتن از آسیب دیدگی در ستون فقرات باشد. از دیگر کاربردهای اسکن سه بعدی کمر می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • بررسی شکستگی در ناحیه ستون فقرات
  • بررسی وضعیت بیمار قبل و بعد از جراحی
  • تشخیص علت درد ستون فقرات نظیر دیسک بین مهره ای یا فتق
  • اندازه گیری دقیق تراکم استخوان جهت این که بیمار در معرض پوکی استخوان قرار دارد یا خیر
  • ارزیابی ناهنجاری های مادرزادی نظیر اسکولیوز
  • تشخیص وجود تومور در کمر (خصوصا در مواردی که از نواحی دیگر بدن پخش شده باشد)
  • تشخیص تنگی کانال ستون فقرات
  • وجود عفونت یا بیماری دژنراتیو نظیر آرتروز
  • تشخیص گودی کمر غیر طبیعی یا قوز پشتی

بیشتر بدانید: درمان قوز کمر و پشت: بهترین درمان کیفوز چیست؟

اقداماتی که باید پیش از انجام اسکن ستون فقرات انجام داد 

چنانچه قصد ارزیابی ستون فقرات توسط سی تی اسکن (CTA) را دارید، ملزم به رعایت نکاتی می باشید که در این بخش به شرح آن ها پرداخته ایم. البته پزشک معالج قبل از انجام اسکن، توصیه های لازم را خواهد کرد.
  • در صورتی که باردار هستید، حتما پزشک معالج خود را در جریان بگذارید تا روش های تشخیصی دیگر را جهت تشخیص و درمان بیماری شما به کار گیرد.
  • پیش از انجام سی تی اسکن سه بعدی کمر باید لباس های خود را با گان مخصوص تعویض نمایید.
  • از آن جایی که رنگ کنتراست استفاده شده در برخی از سی تی اسکن ها حاوی ید بوده، در صورت وجود مشکلات کلیوی باید پزشک را در جریان گذاشت تا اسکن را بدون تزریق انجام دهد.
  • پیش از انجام سی تی اسکن با تزریق، رضایت نامه ای به شما داده می شود که باید آن را با دقت مطالعه کرده و از عوارض احتمالی تزریق مطلع شوید.
  • در صورت اسکن ستون فقرات همراه با تزریق، ناشتا بودن الزامی می باشد، در غیر این صورت خوردن و آشامیدن مشکلی ندارد.
  • در صورتی که سابقه آلرژی و حساسیت به ماده حاجب را دارید، حتما با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید.
  • همچنین تمامی داروهای مصرفی خود را به کارشناس مرکز اطلاع دهید.
  • در صورت داشتن هر گونه سابقه بیماری از قبیل دیابت، آسم، بیماری قلبی و بیماری کلیوی، پزشک خود را در جریان بگذارید.

بیشتر بدانید: درمان ضایعه نخاعی: علائم ضایعه و آسیب نخاعی

سی تی اسکن کمر چگونه انجام می شود؟

سی تی اسکن که یک روش ارزیابی سرپایی می باشد، در جهت بخشی از طرح درمان صورت می گیرد که در ادامه چگونگی انجام آن را شرح خواهیم داد:

مرحله اول

در ابتدا از بیمار خواسته می شود تا لباس های خود را با گان مخصوص تعویض نموده و آن ها را در کند شخصی قرار دهد. همچنین به بیمار توصیه می شود که از آوردن هر گونه زیورآلات و اشیا با ارزش خودداری نمایید. در صورتی که سی تی اسکن همراه با تزریق باشد، تزریق ماده حاجب در رگ بازو یا دست انجام شده و پیش از آن نیز بیمار ملزم به خوردن ماده حاجب خوراکی می باشد.

مرحله دوم

سپس در این مرحله بیمار روی تخت دراز کشیده و به دستگاه سی تی اسکن که دارای دهاته بزرگ و مدور می باشد وارد می شود. جهت پیشگیری از هر گونه حرکت بیمار در حین عکس برداری، بند و بالش به کار گرفته می شود. سپس متخصص وارد اتاق کنترل اسکنر شده و بیمار را تحت نظر می گیرد. جهت ارتباط پزشک با بیمار نیز اسپیکرهایی قرار داده شده تا بیمار به راحتی صدای متخصص را شنیده و توصیه های ذکر شده توسط ایشان را به کار گیرد.
همچنین در صورتی که بیمار در حین اسکن با هر گونه مشکل مواجه شود، می تواند از دکمه اضطراری استفاده کرده و کارشناس را در جریان مشکل خود بگذارد.

مرحله سوم

با شروع چرخش اسکنر به دور بیمار، اشعه ایکس از بدن بیمار عبور کرده و بافت های مد نظر پس از اسکن شناسایی شده و پس از انتقال یافتن به رایانه به تصویر تبدیل خواهد شد. در حین انجام سی تی اسکن، بی حرکت بودن بیمار الزامی می باشد و در صورت نیاز از بیمار خواسته می شود که نفس خود را نگه دارد. پس از پایان اسکن، تخت از درون تونل بیرون آمده و سرم از رگ کشیده خواهد شد.
از دیگر نکات مهم در اسکن ستون فقرات می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • عوارضی نظیر حالت تهوع، سردرد خفیف، گر گرفتی و احساس طعم فلز یا شوری در دهان، پس از تزریق ماده حاجب موقتی بوده و برطرف خواهد شد.
  • در صورت که  در حین تزریق با عوارضی نظیر تپش قلب، بی حسی، تعریق یا مشکلات تنفسی مواجه شدید، سریعا مشکل خود را به پزشک گزارش دهید.
  • با وجود بدون درد بودن سی تی اسکن، ممکن است به دلیل دراز کشیدن به مدت طولانی، احساس ناراحتی کنید.

بیشتر بدانید: ارتز و بریس ضایعه نخاعی و قطع نخاع

خطرات ناشی از اسکن ستون فقرات 

یکی از پرسش های افرادی که قصد انجام سی تی اسکن را دارند، میزان پرتوهای موجود در این روش می باشد. باید گفت که در سی تی اسکن سه بعدی کمر، تابش های پرتوی متفاوتی به کار می رود که احتمال قرار گیری بیمار در معرض تابش اشعه ایکس ۱۰۰ برابر بیشتر از رادیولوژی معمولی می باشد. بنابراین در صورت بارداری از انجام سی تی اسکن خودداری نمایید، زیرا اشعه های ناشی از اسکن احتمال نقایص مادرزادی در جنین را افزایش می دهند. در صورتی که انجام اسکن ستون فقرات در بانوان باردار ضروری باشد، اقدامات ویژه ای برای کاهش تشعشعات صورت می گیرد.
همچنین در دوران شیردهی باید جهت شیردهی به نوزاد پس از انجام اسکن با پزشک مشورت کرد تا نوزاد در معرض خطرات اشعه ایکس قرار نگیرد. از دیگر عوارض و خطرات ارزیابی ستون فقرات به روش سی تی اسکن با تزریق، احتمال نارسایی کلیوی در بیمارانی با مشکل کلیوی می باشد. بنابراین پس از انجام اسکن تمامی موارد ذکر شده را در نظر گرفته و پس از مشورت با پزشک، اقدام به انجام سی تی اسکن نمایید.
ارزیابی ستون فقرات
 

تفسیر نتایج اسکن ستون فقرات 

پس از انجام سی تی اسکن سه بعدی کمر در کلینیک های معتبر، رادیولوژیست به تفسیر نتیجه حاصل از اسکن خواهد پرداخت و با تشخیص بیماری شما، بهترین درمان را پیش خواهد گرفت. در صورتی که در روند درمان پزشک استفاده از بریس و ارتوز را تجویز کند، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه مراجعه نمایید و از محصولات با کیفیت و کارآمد این کلینیک بهره مند شوید. کلینیک کاویان طب ارائه دهنده انواع ارتوز و پروتز با استفاده از بهترین و پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا می باشند.

نتیجه نهایی 

یکی از بهترین روش های تصویر برداری‌ به جهت تشخیص آسیب های ستون فقرات، سی تی اسکن می باشد که به کمک آن می توان به تشخیص بیماری هایی نظیر فتق دیسک، عفونت ها، مشکلات عروق خونی و تومورها پرداخت. در صورتی که از طریق معاینات بالینی و ام آر آی، تشخیص بیماری فرد امکان پذیر نباشد، سی تی اسکن ستون فقرات انجام خواهد شد که ضروری است پیش از انجام آن نکات ذکر شده در این مطلب را به کار گیرید تا خطرات ناشی از اشعه های این روش کاهش یابد.
شما عزیزان می توانید در کلینیک کاویان طب به ارزیابی ستون فقرات با استفاده از اسکن ستون فقرات پردازید و در صورت نیاز از بهترین و با کیفیت ترین ارتوز و بریس ها برای تسریع در روند بهبودی کمک بگیرید. در صورتی که ابهامی در این زمینه دارید، می توانید از کارشناسان ما در کلینیک کاویان طب کمک بگیرید.

Leave a Comment