درد پنجه پا: علائم و درمان درد پنجه پا

درد پنجه پا نشانه چیست؟ بهترین درمان درد پنجه پا چیست؟ درد زیر پنجه پا یا متاتارسالژی اختلالی شایع و دردناک بوده و بیشتر در میان ورزشکاران، افراد مسن و افرادی که از کفش های غیر استاندارد و نا مناسب استفاده می کنند، دیده می شود.
به طور کلی درد پنجه پا با کمک روش هایی نظیر استراحت کردن، کمپرس یخ و مصرف داروهای ضد التهاب قابل درمان خواهد بود. با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید تا به شرح دلایل درد پنجه پا، علائم و نشانه های آن به طور کامل بپردازیم.
[lwptoc title=”در ادامه خواهید خواند..” hideItems=”1″]

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

درد پنجه پا

چه عواملی سبب درد پنجه پا می شود؟ 

در میان استخوان های متاتارسال کف پا، اعصاب کوچکی قرار دارد که در صورت فشار آمدن به هر یک از استخوان های متاتارسال عصب کوچک میان آن ها ملتهب خواهد شد که این وضعیت سبب متاتارسالژی خواهد شد. از آن جایی که هر بار گام برداشتن سبب ساییده شدن استخوان های متاتارسال روی هم می شود و فشار وارده به پنجه پا افزایش می یابد، علائم ایجاد شده تشدید می شوند. بنابراین به طور کلی می توان درد پنجه پا را ناشی از فشار به این ناحیه دانست.
وجود درد در پنجه پای کودکان معمولا ناشی از پوشیدن کفش نامناسب و حرکات اشتباه در طی ورزش می باشد. در صورت بروز درد در پنجه پا کودکان، باید از سلامت صفحه رشد استخوان های متاتارس اطمینان یافت. گاهی اوقات نیز درد پنجه پا در بانوان باردار بروز می کند که دلیل آن کاهش ارتفاع قوس کف پا و افزایش وزن می باشد. از دیگر علل ایجاد درد پنجه پا می توان به انحراف مفصل اول انگشت شست یا شست خشک اشاره نمود.

https://giveyoulead.com/%D9%85%D8%AA%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%DA%98%DB%8C%D8%A7-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/

چه فاکتورهایی خطر درد پنجه پا را افزایش می دهند؟ 

فاکتورهای متعددی در بروز درد پنجه پا دخیل هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اضافه وزن و چاقی 

یکی از مواردی که سبب فشار آوردن به پنجه پا و درد در این ناحیه می شود اضافه وزن می باشد.

استفاده از کفش های نامناسب 

پوشیدن کفش هایی با پنجه تنگ سبب فشار آوردن به پنجه پا و نهایتا بروز درد در این ناحیه خواهد شد. همچنین کفش هایی با پاشنه بلند نیز سبب فشار به پنجه پا و افزایش درد خواهد شد.

افزایش سن 

بالا رفتن سن سبب از بین رفتن چربی زیر پا شده که در این صورت از پنجه پا حمایت و محافظت نشده و این امر سبب متاتارسالژی خواهد شد.

شکستگی استخوان پا 

تحت فشار قرار گرفتن بیش از حد پنجه پا موجب شکستگی های کوچک در انگشتان شده که این امر نیز سبب درد پنجه پا می شود.

بونیون 

گاهی اوقات در قسمت ساقه انگشت بزرگ پا برجستگی دردناک و متورمی ایجاد می شود که این عارضه بونیون نامیده می شود و موجب افزایش فشار به پنجه پا خواهد شد. پوشیدن کفش های تنگ یا داشتن اختلال ژنتیکی منجر به بروز بونیون شده و در میان زنان شایع تر می باشد. این عارضه نیز می تواند سبب ایجاد متاتارسالژی شود.
سایر عوامل موثر بر درد پنجه پا عبارتند از:
  • انجام فعالیت های ورزشی سنگین
  • سفتی و خشکی مچ پا 
  • آرتریت روماتوئید

https://giveyoulead.com/%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D9%84%D9%84-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%D8%B4%D9%86%D9%87-%D9%BE%D8%A7/

علائم درد پنجه پا چیست؟ 

درد پنجه پا عارضه ای است که به تدریج و در طول زمان آغاز شده و در صورت استراحت، درد آن کاهش می باید. راه رفتن، ایستادن و ورزش کردن این درد را افزایش می دهد. همچنین ورزشکارانی که ورزش سنگین را انجام می دهند و با بیماری التهابی نظیر بورسیت دست و پنجه نرم می کنند، دردهای شدیدتری را در ناحیه متاتارسالژی پا نسبت به سایر افراد تجربه می کنند. از علائم درد پنجه یا متاتارسالژی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • احساس قدم گذاشتن روی سنگ ریزه
  • تیر کشیدن یا سوزش شدید در ناحیه متاتارسالژی
  • بی حسی پا یا گز گز شدن 
  • تشدید درد در هنگام دویدن یا راه رفتن
  • بروز درد به صورت تدریجی

تشخیص درد پنجه پا 

در صورتی که از درد در ناحیه پنجه پا رنج می برید و حتی با استراحت کردن و تعویض کفش درد شما بهبود نمی یابد، بهتر است جهت تشخیص دقیق درد پنجه پا به پزشک متخصص مراجعه نمایید. برای تشخیص درد پنجه پا، پزشک از بیمار می خواهد که بایستد تا بررسی های لازم را انجام دهد. همچنین سوالاتی در خصوص زمان شروع درد و فعالیت های روزانه شما پرسیده می شود و در صورت تشخیص پزشک، انجام آزمایش های زیر ضرورت می یابد:
  • عکس برداری اشعه ایکس برای تشخیص شکستگی
  • انجام آزمایش خون برای بررسی میزان اسید اوریک و بیماری نقرس
  • آزمایش اولتراسوند جهت ارزیابی مشکلات بافت نرم
  • ام آر آی برای تشخیص آسیب های احتمالی و آرتریت

درمان درد پنجه پا 

درمان درد پنجه پا نسبت به دلیل بروز این عارضه و شدت آن متفاوت می باشد. در این بخش به شرح انواع روش های درمان درد پنجه پا پرداخته ایم:

استراحت کردن 

استراحت دادن پا سبب کاهش فشار به پا می شود. بنابراین پزشک به بیمارانی که با درد پنجه پا دست و پنجه نرم می کنند، توصیه می کند که با شروع درد در این ناحیه استراحت کنند و از انجام فعالیت های ورزشی نظیر فوتبال، بسکتبال، دو و میدانی و … بپرهیزید. نسبت به درد موجود در پا محدودیت های حرکتی از ۱۰ روز تا چند ماه می باشد.

کمپرس یخ 

قرار دادن کمپرس سرد روی ناحیه آسیب دیده و دردناک کمک شایانی به کاهش تورم و درد خواهد کرد. بنابراین پس از گذاشتن چند تکه یخ درون حوله یا کیسه مخصوص، آن را روزی چند بار روی پای خود قرار دهید. بدین ترتیب هر گاه که احساس درد و تورم در پنجه پا را کردید، می توانید کمپرس سرد را مورد استفاده قرار دهید.

مصرف داروهای مسکن 

به جهت کاهش تورم و درد ایجاد شده در ناحیه پنجه پا، می توان از داروهای مسکن نظیر ایبوپروفن استفاده کرد. البته در صورت مصرف همزمان داروهای دیگر باید مصرف این دارو با مشورت و صلاحدید پزشک انجام شود. داروهایی نظیر آسپرین یا ناپروکسن نیز در کنترل درد پنجه پا موثر خواهند بود.

تزریق استروئید

مصرف داروهای استروئید به کاهش درد، تورم و التهاب پنجه پا کمک می کند. استروئیدها را می توان نسخه دست ساز هورمون هایی که توسط غدد فوق کلیه ترشح می شوند، دانست.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی از جمله روش هایی است که بهبود دهنده دامنه حرکات افراد می باشد. همچنین به کمک فیزیوتراپی می توان از بروز آسیب دیدگی پیشگیری کرد.

استفاده از باند فشاری

به کمک باند فشاری می توان درد و تورم ناشی از آسیب دیدگی پنجه پا را کاهش داد. بیمار پس از آگاهی از نحوه صحیح بستن بانداژ پا، باید از پنجه تا مچ پای خود را توسط باند فشاری ببندد.

عمل جراحی

در برخی موارد نادر که سایر روش های درمانی به درمان درد پنجه پا کمک نکرده اند، عمل جراحی ضرورت می یابد. بنابراین در صورت صلاحدید پزشک و پس از بررسی علت و شدت بروز مشکل، نوع جراحی انتخاب می شود.

اصلاح کفش

تهیه کفش مناسب و طبی به توزیع یکنواخت فشار روی کف پا کمک می کند. بدین منظور کفش تهیه شده باید راحت، دارای پنجه پهن و پاشنه صاف باشد. همچنین کفی بلند نیز می تواند به کاهش درد این عارضه کمک نماید. https://giveyoulead.com/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D9%81%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%AF%D9%86/

پیشگیری از درد پنجه پا 

با به کار گیری برخی از روش ها می توان از بروز آسیب و درد پنجه پا پیشگیری نمود. بنابراین به جهت پیشگیری از وقوع درد در پنجه پا باید موارد زیر را به کار گرفت:

  • از فرو رفتن ناخن در گوشت پا پیشگیری نمایید و ناخن ها را به موقع بچینید.
  • کفش هایی را در طول روز بپوشید که منجر به فشار بیش از حد به کف پا نشود. پوشیدن کفش هایی با پاشنه و کف لاستیکی به دلیل جذب شوک و ضربات پابه خصوص در ورزشکاران از بروز آسیب به پا جلوگیری می کند.
  • در صورت ابتلا به نوروپاتی محیطی، هر روز پاهایتان را به جهت وجود زخم یا بریدگی مورد بررسی قرار دهید.
  • استفاده از پد متاتارس، ارتز و درمان پینه از دیگر روش هایی است که از درد پنجه پا جلوگیری می نماید.

https://giveyoulead.com/%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%DA%A9%D9%81%D8%B4-%D8%B7%D8%A8%DB%8C/

درد پنجه پا

تهیه کفش و ارتز مناسب درد پنجه پا 

انتخاب کفش مناسب و قرار دادن کفی و ارتز درون کفش ها، فشار در سر استخوان های متاتارسال را کاهش داده و به بهبود درد پاها کمک می کند. همچنین کفش هایی با فضای کافی در قسمت انگشتان و پاشنه کوتاه که با پاها تطابق داشته باشد، از پاهای فرد حمایت کرده و پیشگیری کننده از بسیاری از بیماری های پا می باشد. بنابراین در صورتی که قصد تهیه کفش و کفی طبی و همچنین ارتز را جهت بهبود درد پنجه پا دارید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید. کلینیک کاویان طب که سابقه درخشان و طولانی در زمینه ساخت انواع ارتزها و کفش و کفی های طبی دارد، محصول مورد نیاز شما را به صورت سفارشی و باکیفیت بسیار بالا تولید می کند. در صورتی که قصد آگاهی از کفش و کفی های طبی را دارید، می توانید با شماره 91008881-021 در ارتباط باشید. https://giveyoulead.com/%DA%A9%D9%81%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%DA%A9%D9%81%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C/

نتیجه نهایی

یکی از عارضه هایی که با درد پنجه پا و تورم در این ناحیه همراه است، متاتارسالژی نام دارد. افزایش وزن، پوشیدن کفش های نامناسب، شکستگی استخوان پا، بونیون و … احتمال این عارضه را افزایش خواهند داد. در این مقاله به شرح انواع روش های درمانی درد پنجه پا نظیر داروهای مسکن، تزریق استروئید، اصلاح کفش، فیزیوتراپی، کمپرس یخ و … پرداختیم تا با به کارگیری آن ها، بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود. شایان به ذکر است که پوشیدن کفش طبی به همراه کفی علاوه بر کاهش درد ناشی از این عارضه از بروز آسیب های بیشتر به پا پیشگیری می نماید. کلینیک کاویان طب ارائه دهنده انواع کفش و  کفی های طبی متناسب با نیاز بیمار می باشد. بنابراین با آسودگی خاطر محصول مورد نیاز خود را به این کلینیک سفارش دهید.

Leave a Comment