آشنایی با فیزیوتراپی هالوکس والگوس و درمان آن

می توان گفت که غالب موارد مشاهده شده از بروز انحراف در انگشت شست پای فرد، برای درمان نیازمند استفاده از درمان غیر جراحی هالوکس والگوس می باشند. متخصصین ارتوپدی که این دسته از بیماران را معاینه می کنند، در مرحله اول سعی خود را بر این می دارند که با استفاده از فیزیوتراپی هالوکس والگوس، فرد را از شر این مشکل رها سازند که در بیشتر موارد نیز موفق عمل کرده اند. اما گاهی عدم موفقیت در این زمینه پزشک را بر آن می دارد که از جراحی هالوکس والگوس کمک بگیرد.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

بر اساس یک قاعده و قانون کلی می توان گفت تا زمانی که هالوکس والگوس موجب ایجاد درد نشود، نیازی به عمل جراحی نخواهد داشت. اما صرفا احساس درد در این ناحیه نیز به معنای نیاز مبرم آن به عمل جراحی نیست و در اکثر موارد می توان با استفاده از فیزیوتراپی هالوکس والگوس مشکل را حل نمود! فیزیوتراپی هالوکس والگوس شامل حرکت ها و تکنیک های اصلاحی نظیر ماساژ و درمان دستی می باشد. لازم به ذکر است که فیزیوتراپی هالوکس والگوس یکی از مهم ترین و کاربردی ترین روش های درمان این نا هنجاری در پای فرد می باشد. انحراف در انگشت شست پای فرد موجب ایجاد اختلال در راه رفتن شخص مبتلا شده و راه رفتن را برای او سخت و مشکل می کند. بی شک استفاده از فیزیوتراپی هالوکس والگوس برای این دسته از افراد بسیار مفید واقع خواهد شد.

https://giveyoulead.com/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D9%BE%D8%A7/

تمرینات کششی اصلی ترین روش های مورد استفاده در درمان فیزیوتراپی هالوکس والگوس هستند که قادرند موجب کاهش انحراف ایجاد شده در انگشت شست فرد شده و از بد فرم شدن بیشتر آن جلوگیری نمایند. در ادامه به بررسی برخی از تکنیک های اصلاحی در فیزیوتراپی هالوکس والگوس خواهیم پرداخت.

  1. در این روش درمانی فیزیوتراپی هالوکس والگوس، فرد بر روی یک صندلی نشسته و زانوی خود را صاف می کند. در همین وضعیت یک باند را پشت پایش انداخته و سپس اقدام به کشیدن مچ پا و انگشت شتست خود به طرف زمین می کند. این در حالیاست که فرد در این وضعیت باند را به سمت بدنش می کشد. نیاز است که بیمار این تمرین را روزانه ده بار و هربار به مدت ۲۰ ثانیه انجام دهد.
  2. در این تکنیک فیزیوتراپی هالوکس والگوس فرد در حالی که ایستاده اس، سعی می کند انگشت شست پای خود را به سمت بالا حرکت داده و برای مدت زمان ۱۰ ثانیه به همان حالت نگه دارد. انجام این تمرین که موجب تقویت عضلات می گردد، چندین مرتبه در روز توصیه می شود.
  3. یکی دیگر از کاربردی ترین روش های فیزیوتراپی هالوکس والگوس به این صورت است که فرد مبتلا به این نا هنجاری سعی می کند سه انگشت میانی پا را به یکدیگر نزدیک کرده و سپس آن ها را به سمت بالا حرکت دهد. ضمن حرکت این سه انگشت میانی به سمت بالا، فرد به صورت همزمان تلاش می کند که انگشت کوچک و انگشت شست خود را به طرف زمین فشار دهد. تکرار ۲۰ مرتبه این تکنیک که هر مرتبه آن ۱۰ ثانیه طول می کشد، برای مبتلایان به هارلوکس والگوس بسیار مفید خواهد بود.
  4. از جمله مهم ترین تکنیک های فیزیوتراپی هارلوکس والگوس که بسیار مفید می باشد، این است که فرد به نا هنجاری انحراف انگشت شست، انگشت شست منحرف خود را گرفته و به مدت ۲۰ ثانیه آن را در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخاند. پس از اتمام این ۲۰ ثانیه، فرد چرخش انگشت شست خود را در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت شروع خواهد کرد. تکرار ۱۰ بار در روز این تکنیک بسیار کارا خواهد بود.
  5. یکی دیگر از ساده ترین و در عین حال کاربردی ترین تکنیک های فیزیوتراپی هارلوکس والگوس این است که فرد بیمار حوله ای را به طور صاف بر روی زمین قرار داده و سپس سعی می کند با استفاده از انگشتان پای خود حوله را گرفته و جمع نماید. انجام مرتب این تمرین یک بار در روز و یک بار در شب تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.
  6. استفاده از کش درمان انگشتان شست پا و کشیدن و نگه داشتن آن به مدت ۲۰ ثانیه یکی دیگر از روش های فیزیوتراپی هالوکس والگوس می باشد. فرد پس از گذشت ۲۰ ثانیه برای مدت زمانی کوتاه به مفاصل خود استراحت داده و مجددا کشش را اعمال می کند. تکرار ۲۰ باره این تمرین در روز برای بیمار بسیار مفید خواهد بود.
  7. فاصله دهنده های انگشتی نظیر پدهای سیلیکونی مورد استفاده در فیزیوتراپی هالوکس والگوس فشار موجود بر روی مفاصل انگشتان پا را کاهش داده و بدین ترتیب موجب کاهش اصطکاک نیز خواهد شد. این امر زمینه محافظت از مفاصل موجود در اطراف انگشت شست را فراهم خواهد ساخت.
  8. پد گذاری و نوارپیچی پا در حالت عادی فشار ناشی از وجود انحراف در شست پا را به طور چشمگیری کاهش می دهد.
  9. اسپلینت ها یکی دیگر از وسایل کمکی در فیزیوتراپی هالوکس والگوس می باشند که درد ناشی از این بیماری را کاهش داده و به تنظیم موقعیت مناسب به منظور تنظیم انگشتان پای بیمار پرداخته و بدین ترتیب فضای مناسب در بین انگشتان را ایجاد می نمایند.
  10. کفی های طبی که بیماران در کفش های خود قرار می دهند و به راحتی در همه داروخانه ها پیدا می شود، از دیگر روش های فیزیوتراپی هالوکس والگوس می باشد که وظیفه حمایت از قوس پا را بر عهده دارد.

Leave a Comment