کاربرد زانوبند رباط صلیبی ACL چیست؟

آیا به دنبال بهترین روش درمان برای پارگی رباط صلیبی ACL هستید؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا به شما بهترین زانوبند رباط صلیبی ACL را معرفی کنیم. صدمات وارده به رباط صلیبی معمولا در طی ورزش یا توقف ناگهانی در راه رفتن های سریع ایجاد می شود که درد و علائمی را در فرد ایجاد می کند و به کمک زانوبندها می توان علائم ناشی از این عارضه را کاهش داد. 

زانوبند رباط صلیبی

آسیب دیدگی رباط صلیبی ACL

رباط ACL به کمک سایر رباط‌ های زانو به ثابت نگه داشتن زانو کمک کرده و سبب پیشگیری از خارج شدن ران و زانو از جای خود می شود. در صورتی که در طی آسیب به زانو، رباط ها کشیده یا پاره شوند، آن ها را در درجات مختلفی تقسیم بندی می کنند. شایان به ذکر است که در نیمی از افراد با آسیب رباط ACL، پارگی مینیسک نیز دیده می شود. 

علل پارگی رباط صلیبی

در ناحیه زانو، لیگامان ها که نوارهای محکم بافتی هستند به اتصال استخوان ها به یکدیگر کمک می کنند. رباط صلیبی یکی از لیگامان هایی است که به اتصال استخوان ران به استخوان درشت نی کمک می کند و سبب تثبیت در مفصل زانو می شود.

به طور کلی توقف ناگهانی، پرش از ارتفاع، تغییر جهت و کاهش سرعت به یک باره و وارد شدن ضربه به زانو به طور مستقیم از جمله علل پارگی رباط صلیبی ACL خصوصا به هنگام ورزش می باشد.

سایر عوامل موثر در پارگی ACL

از دیگر علل آسیب ACL می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • عوامل محیطی: ورزش هایی که در طی آن ها، ورزشکار ملزم به دویدن با سرعت بالا یا پریدن می باشد، احتمال آسیب دیدگی ACL را افزایش می دهد.
  • علل آناتومیک: احتمال آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی بسیار بیشتر از سایر نواحی زانو به خصوص در خانم ها می باشد. 
  • علل هورمونی: از دیگر علل افزایش دهنده احتمال پارگی رباط ACL، می توان افزایش سطح هورمون استروژن را نام برد. 

ویژگی زانوبند پارگی رباط: مزایای استفاده و نحوه خرید

نشانه پارگی ACL چیست؟ 

پارکی رباط صلیبی علائمی را به همراه دارد که آن ها را در زیر شرح داده ایم تا در صورت مواجه شدن با هر یک از این علائم، سریعا به پزشک مراجعه نمایید و پس از تشخیص پزشک، روش های درمان نظیر بستن زانوبند را به کار گیرید. این علائم عبارتند از: 

  • شنیدن صدایی شبیه به تاپ در زانو 
  • احساس درد شدید و ناتوانی در انجام فعالیت های روزمره 
  • تورم زانو 

تشخیص آسیب دیدگی های ACL

پس از مراجعه به پزشک در ابتدا تورم و حساسیت در ناحیه آسیب دیده تحت بررسی قرار خواهد گرفت و پزشک به مقایسه زانوی آسیب دیده با زانوی سالم خواهد پرداخت. همچنین جهت تشخیص پارگی ACL، پزشک زانوی آسیب دیده را در جهات مختلف به حرکت در خواهد آورد. اغلب به کمک معاینه و تست های فیزیکی، پارگی زباط صلیبی قابل تشخیص خواهد بود، اما به جهت اطمینان بیشتر و تعیین میزان آسیب دیدگی، روش های زیر به کار گرفته می شود: 

اشعه ایکس 

با وجود این که اشعه ایکس قادر به تصویر کشیدن بافت های نرم نظیر تاندون ها و رباط ها نمی باشد، اما برای رد کردن شکستگی استخوان از آن استفاده می شود. 

MRI یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی

دراین تصویر برداری از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی جهت به تصویر کشیدن بافت های نرم و سفت استفاده می شود. با کمک MRI می توان به تعیین میزان آسیب ACL و تشخیص سایر آسیب دیدگی ها در غضروف مفاصل پرداخت. 

سونوگرافی 

سونوگرافی ازز دیگر روش های تشخیص آسیب دیدگی های ACL می باشد که در طی آن، تاندون ها، رباط ها و عضلات زانو بررسی می شوند. 

انواع بریس زانو: بریس زانو چیست؟

روش های درمان آسیب رباط صلیبی (ACL)

نسبت به درجه آسیب دیدگی رباط صلیبی روش های درمانی متفاوتی به کار گرفته می شود، اما در ابتدا از درمان های اولیه ای با هدف کاهش تورم و تقویت عضلات زانو و بازیابی توانایی حرکتی کمک گرفته می شود. این روش های درمانی عبارتند از: 

استراحت 

کاهش دادن فشار اضافی روی زانو، از جمله درمان های اولیه این عارضه می باشد. بدین ترتیب در صورت نیاز به راه رفتن می توانید از عصا استفاده کنید. 

کمپرس یخ

اگر در طی آسیب دیدگی ACL در ناحیه زانو دچار درد شده اید، می توانید کمپرس یخ را هر 3 الی 4 ساعت یک بار روی زانو قرار دهید. 

بانداژ 

بستن بانداژ روی زانو یکی از روش هایی است که از ایجاد تورم جلوگیری خواهد کرد. 

بالا نگه داشتن زانو

اکر دچار آسیب دیدگی ACL شده اید، به هنگام نشستن یا خوابیدن، بالشتی را زیر زانوی خود قرار دهید تا پاها کمی از سطح بدن  بالاتر باشد. 

مصرف دارو 

مصرف مسکن های ضد التهاب درد زانوی شما را کاهش خواهد داد. 

استفاده از زانوبند

زانوبندهای طبی ضمن بی حرکت نگه داشتن زانو شما، از آسیب دیدگی مجدد زانو جلوگیری می کنند.

ورزش های سبک 

انجام تمرینات و ورزش های کششی به بهبود آسیب دیدگی ACL کمک خواهد کرد، البته باید ورزش های ذکر شده را تحت نظر پزشک انجام داد، زیرا در غیر این صورت  احتمال آسیب دیدگی بیشتر زانو وجود دارد.

در صورتی که آسیب دیدگی زانو از نوع درجه 3 باشد، جراحی رباط صلیبی ضرورت می یابد. البته پیش از جراحی سایر روش های درمانی به کار گرفته می شود و جراحی به عنوان آخرین راه درمان توصیه می شود.

استفاده از زانوبند پس از جراحی رباط صلیبی ACL

همان طور که گفته شد یکی از روش های درمان آسیب دیدگی رباط صلیبی، استفاده از زانوبند ACL می باشد. پزشک به بسیاری از بیماران تحت جراحی رباط صلیبی نیز استفاده از این زانوبندها را توصیه می کند. ا

ستفاده از زانوبند رباط صلیبی، پس از حراحی به ایجاد ثبات زانو و جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر زانو کمک خواهد کرد. بنابراین در صورتی که جراحی ACL را انجام داده اید و قصد رهایی از آسیب مجدد را دارید، زانوبند رباط صلیبی را تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید. 

انواع زانوبند رباط 

به طور کلی از نظر عملکرد، می توان زانوبندها را به چهار دسته زیر تقسیم کرد:

ساپورت ورزشی یا آستین زانو 

این دسته از زانوبندها که در طی دوران توانبخشی به کار گرفته می شوند، روند بهبودی آسیب دیدگی های خفیف تا متوسط تاندون و رباط را تسریع خواهند کرد. 

زانوبند ترمیمی 

در صورتی که قصد محدود کردم حرکات زانو را دارید، می توانید زانوبند ترمیمی را مورد استفاده قرار دهید. علاوه بر ویژگی ذکر شده، این زانوبند آسیب دیدگی رباط را نیز بهبود می بخشد. 

زانوبند پیشگیری کننده 

این دسته از زانوبندها به پیشگیری از آسیب دیدگی های رباط زانو از جمله رباط ACL کمک شایانی خواهد کرد.

علت و علائم پارگی رباط زانو (درمان پارگی و کشیدگی رباط زانو بدون جراحی)

بهترین زانوبند رباط صلیبی 

از بهترین و کارآمدترین رباط ACL، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • زانوبند طبی مفصل دار
  • ارتز بی حرکت کننده زانو 
  • زانوبند طبی آتل دار 
  • زانوبند طبی مدرج 
زانوبند رباط صلیبی

قیمت زانوبند رباط صلیبی

همان گونه که در این مطلب ذکر شد، زانوبند ACL انواع مختلفی را شامل می شوند که نسبت به شدت آسیب دیدگی و هدف استفاده از آن، یکی از آن ها به کار گرفته می شود. بنابراین جهت تعیین قیمت این زانوبندها ابتدا باید نوع آسیب دیدگی زانو شما بررسی شود.

در صورتی که قصد آگاهی از قیمت دقیق این زانوبندها را دارید، می توانید با کارشناسان کلینیک کاویان طب از طریق شماره 91008881-021 در ارتباط باشید تا پس از شرح وضعیت خود، قیمت پروتز مورد نیاز شما تعیین گردد. 

خرید زانوبند ACL

امروزه زانوبندهای طبی را می توان یا به صورت آماده در بازار یا به صورت سفارشی تهیه کرد. در صورتی که قصد تهیه هر یک از این زانوبندها را با کیفیت بسیار بالا دارید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید. متخصصین این کلینیک در ساخت زانوبندهای ACL بهترین متریال را به کار خواهند گرفت. 

نتیجه نهایی

یکی از مهم ترین نیازهای افرادی که در طی ورزش یا ضربه به زانو دچار آسیب دیدگی رباط صلیبی ACL شده اند، زانوبند می باشد. انتخاب بهترین زانوبند مناسب وضعیت زانو، نقش مهمی را در بهبودی این عارضه ایفا خواهد کرد.

در این مطلب ضمن معرفی انواع زانوبند رباط صلیبی ACL، بهترین کلینیک جهت تهیه این زانوبندها را به شما معرفی کردیم. کلینیک کاویان طب با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع ارتز، بریس و پروتزها، بهترین گزینه جهت تهیه زانوبند رباط صلیبی می باشد. 

Leave a Comment