کاردرمانی ضایعه نخاعی و اهداف آن 

هدف از کاردرمانی آسیب نخاعی چیست؟ آیا آسیب نخاعی قابل درمان می باشد؟ آسیب رسیدن به نخاع منجر به مختل شدن بسیاری از عملکردهای بدن شده که به کمک کاردرمانی ضایعه نخاعی، می توان علاوه بر جلوگیری از آسیب های بیشتر، به زندگی مستقل بیمار تا حد امکان کمک نمود. در این مطلب ضمن بررسی عارضه قطع نخاع از جوانب مختلف، نقش کاردرمانی برای ضایعه نخاعی را شرح خواهیم داد.

مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. جهت ردیابی مشکلات ارتوپدی، گزینش بهترین راه درمان، اسکن کف پا و سفارش و ساخت انواع کفی طبی با ما در ارتباط باشید.

کاردرمانی قطع نخاع

چه زمانی آسیب نخاعی اتفاق می افتد؟ 

آسیب رسیدن به نخاع و ریشه های عصبی، مختل شدن عملکردهای حسی و حرکتی را به همراه خواهد داشت که در این صورت آسیب نخاعی ایجاد می شود. البته اختلالات ناشی از آسیب نخاعی، ممکن است موقت یا همیشگی باشد که به شدت و محل آسیب بستگی دارد. 

[custom_shortcode id=”1913″]

آیا آسیب نخاعی قابل درمان می باشد؟

یکی از رایج ترین پرسش های بیماران دچار آسیب نخاعی، قابل درمان بودن این عارضه می باشد. در پاسخ به این پرسش باید گفت که درمان یا عدم درمان ضایعه نخاعی بستگی به کامل یا ناقص بودن آن دارد.

در آسیب کامل نخاعی و در صورت عدم بازگشت عملکرد حرکتی پس از 48 ساعت در این نوع آسیب دیدگی، احتمال بازگشت عملکرد بسیار پایین می باشد، اما در آسیب نخاعی ناقص احتمال برگشت عملکرد وجود دارد. 

[custom_shortcode id=”2623″]

انواع سندرم اعصاب نخاعی 

به طور کلی علائمی که بیانگر اختلال در سیستم نخاعی هستند، سندرم های نخاعی نامیده می شوند که در زیر به شرح برخی از آن ها پرداخته ایم:

سندرم نخاع مرکزی 

در این نوع سندرم تخریب بیشتر در مرکز نخاع صورت گرفته و از علائم آن، می توان به حس درد مبهم، حس تیر کشیدن و فلج در اندام فوقانی اشاره نمود. 

سندرم براون اسکوارد

در این سندرم تنها یک سمت نخاع آسیب دیده و در همان سمت فرد دچار فلج حرکتی و از دست دادن حس لامسه و درد خواهد شد. 

سندرم آسیب نخاعی قدامی 

در سندرم آسیب نخاعی قدامی، فرد در هر دو سمت بدن با فلج حرکتی و عدم وجود حس درد مواجه خواهد شد. 

[custom_shortcode id=”3786″]

عوارض ناشی از ضایعه نخاعی 

در کنار اختلالات و مشکلاتی که پس از ضایعه نخاعی در فرد بروز می کند، بیمار با آسیب های ثانویه نیز مواجه خواهد شد که در ادامه به ذکر آن ها پرداخته ایم: 

  • اختلالات تنفسی 
  • کاهش فشار خون 
  • خستگی و درد مزمن 
  • پوکی استخوان 
  • مشکل در عملکرد روده ‌و مثانه 
  • کاهش ظرفیت حیاتی 

[custom_shortcode id=”3642″]

درمان ضایعه نخاعی 

در این بخش انواع روش های درمان ضایعه نخاعی را شرح خواهیم داد:

جراحی ضایعه نخاعی 

یکی از روش های درمان آسیب دیدگی نخاعی، جراحی می باشد که معمولا در صورت نیاز به خارج کردن مهره های شکسته و اشیا خارجی و جهت ثابت نگه داشتن ستون فقرات به کار گرفته می شود. 

استفاده از کمربندهای طبی

نوع خاصی از کمربندهای طبی وجود دارد که به بهبود درد و کاهش علائم آسیب نخاعی کمک می کند. بنابراین کمربند شکستگی کمر یک روش درمانی محبوب میان بیماران دچار ضایعه نخاعی می باشد. 

استفاده از بریس و ارتز 

از دیگر روش های درمان ضایعه نخاعی، می توان به استفاده از بریس و ارتز اشاره نمود. این ابزار ارتوپدی علاوه بر کاهش درد، روند بهبود بیمار را تسریع می بخشد. شایان به ذکر است که این بریس و ارتزها را می توان به صورت سفارشی و‌ متناسب با شرایط بیمار از مراکز ارتوپدی فنی معتبر تهیه نمود. 

مصرف دارو 

دارو درمانی از جمله روش هایی است که برای تمامی بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از مصرف دارو، کاهش تاثیرات ناشی از ضایعه نخاعی و آسیب دیدگی می باشد. 

کاردرمانی 

کاردرمانی آسیب نخاعی یکی از کارآمدترین روش های درمان این عارضه می باشد که تاثیر چشمگیری در توانبخشی و کاهش مشکلات بیمار خواهد داشت.

در ادامه این مطلب بیشتر به شرح کاردرمانی برای ضایعه نخاعی و اهداف آن خواهیم پرداخت. 

[custom_shortcode id=”1948″]

نقش کاردرمانی در ضایعه نخاعی چیست؟ 

همان گونه که ذکر شد یکی از موثرترین روش های درمانی ضایعه نخاعی، کاردرمانی می باشد که به بیمار در غلبه بر مشکلات جسمی و روانی کمک شایانی خواهد کرد.

در پی آسیب دیدگی جدی به ستون فقرات و مواجه شدن با مشکلات حرکتی، به کمک کاردرمانی می توان ضمن کنار آمدن با شرایط به بهبود کیفیت زندگی نیز کمک نمود. 

ضایعه نخاعی و کاردرمانی آن 

از آن جایی که پس از آسیب نخاعی، زندگی فرد از جوانب مختلفی تحت تاثیر قرار می گیرد، بیمار با چالش هایی مواجه خواهد شد که تنها راه کنار آمدن با آن ها کاردرمانی می باشد. از جمله برنامه های متخصص کاردرمانی در طی جلسات درمان عبارتند از:

درمان دست 

به جهت پیشگیری از انقباض دست و حفظ موقعیت عملکردی و زیبایی دست بیمار، کاردرمانی برنامه های تمرینی را به بیمار ارائه خواهد داد یا تهیه اسپلینت دست را به بیمار توصیه خواهد کرد. 

مناسب سازی محیطی کاردرمانی 

بخشی از هدف متخصصین کاردرمانی قطع نخاع، بررسی نیازهای بیمار دچار ضایعه نخاعی و مناسب سازی محیط خانه جهت زندگی مستقل بیمار می باشد. کاردرمانگر ممکن است در صورت نیاز دکوراسیون مناسب را توصیه کند یا وسایل کمک حرکتی را تجویز نماید. 

وسایل کمک حرکتی 

همان گونه که پیش از این ذکر شد، به کمک برخی از تجهیزات تخصصی ارتوپدی، بیمار قادر به حرکت و بازیابی استقلال در زندگی خواهد بود که در صورت نیاز متخصص کاردرمانی آن ها را تجویز می کند. 

تمرین درمانی 

به جهت حفظ قدرت عضلات و پیشگیری از آتروفی، کاردرمانگر تمرین درمانی فعال و غیر فعال را به کار خواهد گرفت. 

[custom_shortcode id=”1778″]

اهداف کاردرمانی آسیب نخاعی

از جمله اهداف کاردرمانی برای ضایعه نخاعی، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • پیشگیری از زخم بستر 
  • کمک به ارتقا و افزایش دامنه حرکتی 
  • افزایش استقلال بیمار جهت انجام امور روزمره 
  • پیشگیری از تغییر شکل مفاصل 
  • تقویت عضلات 
  • پیشگیری از ضعف و آتروفی عضلانی 
  • افزایش استقامت فیزیکی 
  • کشف استعدادها و علاقه مندی های بیمار
  • ارزیابی و تجویز تجهیزات کمک حرکتی 

در ادامه برخی از اهداف کاردرمانی برای ضایعه نخاعی را شرح خواهیم داد: 

پیشگیری از آسیب های پوستی و زخم بستر 

از آن جایی که بیماران دچار ضایعه نخاعی، اکثرا با عدم حس در اندام ها دست و پنجه نرم می کنند، در صورت برخورد با اشیا تیز یا زبر آسیب خواهند دید. همچنین از بین رفتن عملکرد در این بیماران منجر به بی حرکتی طولانی مدت و در نتیجه زخم بستر خواهد شد که کاردرمانگر با به کارگیری مداخلات کاردرمانی از بروز این عوارض پیشگیری خواهد کرد. 

حفظ و افزایش دامنه حرکتی 

حفظ یا افزایش دامنه حرکتی در بیماران دچار ضایعه نخاعی از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین جهت متخصص کاردرمانی از همان ابتدا اقدام به پوزیشن دهی جهت خوابیدن و حتی قرار گیری اندام تحتانی و فوقانی خواهد کرد. 

بهبود قدرت عضلانی 

عدم استفاده از عضلات در پی آسیب نخاعی منجر به آتروفی خواهد شد که یکی از اهداف کاردرمانگر نیز پیشگیری از این عارضه می باشد. به همین جهت متخصص کاردرمانی با باز آموزی عضلانی، تمرینات مقاومتی، تجویز اسپلینت و … به افزایش قدرت عضلانی کمک خواهد کرد. 

افزایش استقلال بیمار 

قطعا همه افراد در صورت موفقیت در انجام وظایف و مسئولیت های خود، دارای احساس عزت نفس بیشتری خواهند بود. بنابراین متخصص کاردرمانی با ایجاد آمادگی جسمانی و روانی در بیمار، به وی در انجام نقش های خود بدون نیاز به سایرین کمک خواهد کرد. 

کاردرمانی قطع نخاع

کاردرمانی آسیب نخاعی در منزل 

همان طور که گفته شد یکی از عوارض ضایعه نخاعی، محدودیت حرکتی در فرد می باشد که به کمک کاردرمانی آسیب نخاعی، می توان دشواری در جایه جایی بیمار را کاهش داد.

همچنین کاردرمانی در منزل علاوه بر مناسب سازی محیط، موجب کنار آمدن هر چه سریع تر بیمار با محیط زندگی خود خواهد شد که تمامی این عوامل نقش مهمی را در بهبود زندگی بیمار ایفا می کند.

تهیه تجهیزات کمکی برای بیماران ضایعه نخاعی

کاردرمانگر به جهت تسهیل حرکت بیمار دچار ضایعه نخاعی، انجام فعالیت های روزانه بیمار و کاهش عوارض این بیماری، استفاده از تجهیزات کمکی از جمله ویلچر، بریس، کمربندهای طبی و … را تجویز می کند که جهت تهیه آن ها به صورت سفارشی می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و از محصولات باکیفیت این مجموعه بهره مند شوید. 

مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. جهت ردیابی مشکلات ارتوپدی، گزینش بهترین راه درمان، اسکن کف پا و سفارش و ساخت انواع کفی طبی با ما در ارتباط باشید.

نتیجه نهایی 

دلایل مختلفی منجر به بروز ضایعات نخاعی خواهد شد و نسبت به سطح آسیب دیدگی قطع کامل یا ناکامل نخاع را به همراه خواهد داشت. جهت کاهش علائم ناشی از این عارضه روش های درمانی متعددی وجود دارد که کاردرمانی آسیب نخاعی یکی از بهترین آن ها می باشد. در این مطلب ضمن شرح نقش کاردرمانی برای ضایعه نخاعی، اهداف آن را نیز ذکر کردیم تا با به کارگیری این روش بهبودی تا حد امکان حاصل شود. 

Leave a Comment